Lezersrecensie
Gruwelijke moorden met een historisch tintje
Als geschiedenisdocent en gids Victor van Atten tijdens een stadswandeling bij nacht een vermoorde vrouw bij het stadhuis van Delft ontdekt, is zijn nieuwsgierigheid gewekt. Door de gruwelijke wijze waarop de vrouw om het leven is gebracht, maar ook door een briefje dat ze in haar hand heeft. Hij kan de zaak niet loslaten, al helemaal niet als hij rechercheur Bobbi Meijer ontmoet, een vrouw die hij niet uit zijn gedachten kan zetten. Bobbi heeft al haar tijd en aandacht nodig voor de eerste moordzaak die ze mag leiden. Geen eenvoudige opgave, want het blijft niet bij deze ene moord. Bovendien twijfelt ze aan de intenties van haar collega, de oudere Jan Peter Broekhuizen.
Jeroen Windmeijer (1969) is van huis uit cultureel antropoloog met een grote liefde voor Latijns-Amerika en een fascinatie voor godsdiensten. Hij heeft drie trilogieën op zijn naam staan, waarvan hij er een samen met Jacob Slavenburg schreef. Een vierde trilogie schrijft hij samen met Tjarko Evenboer. De wraak van Balthasar is het tweede deel in Windmeijers Delft-trilogie, waarvan vorig jaar deel een, De schaduw van Vermeer, verscheen.
Windmeijer heeft naam gemaakt door de manier waarop hij religie en historie verweeft in zijn thrillers. Ook in De wraak van Balthasar doet hij dit, maar deze keer voegt hij een aantal gruwelijke moorden toe. Het tilt het verhaal en de trilogie hiermee naar een hoger niveau. De auteur schrijft op een toegankelijke en beeldende wijze, waarbij hij verschillende perspectieven hanteert. Als lezer maak je niet alleen kennis met die van Victor en Bobbi, ook Balthasar Gerards, de moordenaar van Willem van Oranje, en de huidige moordenaar delen hun zienswijze. Hierdoor ontstaat een mooie mix van heden en verleden, waarbij religie niet vergeten wordt. De katholieke Balthasar plande niet voor niets de moord op de protestantse Vader des Vaderlands. Windmeijer laat de lezer een andere kant zien van deze historische moordaanslag.
De dader die in het huidige Delft verantwoordelijk is voor de moorden heeft zo z’n eigen motieven, de vraag is alleen welke dat zijn. Bobbi heeft het gevoel achter de feiten aan te lopen, doordat telkens een nieuwe moord haar onderzoekspad dwarsboomt. Een link tussen de slachtoffers lijkt er niet te zijn, behalve dan de mysterieuze briefjes die de moordenaar achterlaat, totdat Victor met zijn historische kennis een opening biedt. Bobbi vraagt zich echter af of Victor wel te vertrouwen is, net zoals ze twijfelt aan de goede bedoelingen van collega JP. Als lezer puzzel je met de twee hoofdpersonages mee, waarbij je regelmatig op het verkeerde been wordt gezet en blijft meezoeken naar een aanwijzing in de straten van Delft. Nagelbijtend spannend wordt het nergens, maar dat zijn we gewend bij Windmeijer. Hij maakt wel dat de lezer geboeid blijft en nieuwsgierig wordt door de korte hoofdstukken, die regelmatig in een kleine cliffhanger eindigen. Bovendien zorgt de auteur opnieuw voor een lesje geschiedenis, waarbij je eveneens de andere kant van de medaille leert kennen.
Met De wraak van Balthasar heeft Jeroen Windmeijer zijn Delft-trilogie naar een hoger niveau gebracht. De mix van historie, religie, gruwelijke moorden en interessante personages maakt dit boek tot een prettig, nieuwsgierig makend boek om te lezen. Deze thriller is overigens goed als standalone te lezen.
Jeroen Windmeijer (1969) is van huis uit cultureel antropoloog met een grote liefde voor Latijns-Amerika en een fascinatie voor godsdiensten. Hij heeft drie trilogieën op zijn naam staan, waarvan hij er een samen met Jacob Slavenburg schreef. Een vierde trilogie schrijft hij samen met Tjarko Evenboer. De wraak van Balthasar is het tweede deel in Windmeijers Delft-trilogie, waarvan vorig jaar deel een, De schaduw van Vermeer, verscheen.
Windmeijer heeft naam gemaakt door de manier waarop hij religie en historie verweeft in zijn thrillers. Ook in De wraak van Balthasar doet hij dit, maar deze keer voegt hij een aantal gruwelijke moorden toe. Het tilt het verhaal en de trilogie hiermee naar een hoger niveau. De auteur schrijft op een toegankelijke en beeldende wijze, waarbij hij verschillende perspectieven hanteert. Als lezer maak je niet alleen kennis met die van Victor en Bobbi, ook Balthasar Gerards, de moordenaar van Willem van Oranje, en de huidige moordenaar delen hun zienswijze. Hierdoor ontstaat een mooie mix van heden en verleden, waarbij religie niet vergeten wordt. De katholieke Balthasar plande niet voor niets de moord op de protestantse Vader des Vaderlands. Windmeijer laat de lezer een andere kant zien van deze historische moordaanslag.
De dader die in het huidige Delft verantwoordelijk is voor de moorden heeft zo z’n eigen motieven, de vraag is alleen welke dat zijn. Bobbi heeft het gevoel achter de feiten aan te lopen, doordat telkens een nieuwe moord haar onderzoekspad dwarsboomt. Een link tussen de slachtoffers lijkt er niet te zijn, behalve dan de mysterieuze briefjes die de moordenaar achterlaat, totdat Victor met zijn historische kennis een opening biedt. Bobbi vraagt zich echter af of Victor wel te vertrouwen is, net zoals ze twijfelt aan de goede bedoelingen van collega JP. Als lezer puzzel je met de twee hoofdpersonages mee, waarbij je regelmatig op het verkeerde been wordt gezet en blijft meezoeken naar een aanwijzing in de straten van Delft. Nagelbijtend spannend wordt het nergens, maar dat zijn we gewend bij Windmeijer. Hij maakt wel dat de lezer geboeid blijft en nieuwsgierig wordt door de korte hoofdstukken, die regelmatig in een kleine cliffhanger eindigen. Bovendien zorgt de auteur opnieuw voor een lesje geschiedenis, waarbij je eveneens de andere kant van de medaille leert kennen.
Met De wraak van Balthasar heeft Jeroen Windmeijer zijn Delft-trilogie naar een hoger niveau gebracht. De mix van historie, religie, gruwelijke moorden en interessante personages maakt dit boek tot een prettig, nieuwsgierig makend boek om te lezen. Deze thriller is overigens goed als standalone te lezen.
4
Reageer op deze recensie