Vernuftig plotgedreven spannend verhaal

Gea Kuipers 23 juli 2024 Hebban Recensent

De jonge moeder en advocaat Roosmarijn Weijmer loopt op de toppen van haar tenen om alle ballen in de lucht te houden. Aan haar man heeft ze weinig. Als ze in het toilet van een tankstation een doodsbange vrouw ontmoet die haar met een smekende blik aankijkt en haar een papiertje met daarop 'Help me' in de hand drukt, kan haar doodvermoeide brein maar één ding bedenken en dat is de vrouw achterna te gaan. Die beslissing brengt haar al snel in een zeer netelige situatie, waaruit geen weg terug lijkt te zijn. Heeft Roosmarijn een emotionele en psychische grens bereikt of maakt iemand slim gebruik van haar oververmoeidheid?

'De auteur weet een nieuwsgierig makende, onderhuidse spanning te creëren en zet je als lezer voortdurend op het verkeerde been.' – recensent Gea

De Nederlandse auteur Ilse Ruijters (1979) wilde als kind al schrijfster worden. Nadat ze in 2008 de IVIO Andries Greinerprijs won, besloot ze haar droom waar te maken. Haar debuut, De onderkant van sneeuw, won de Hebban Thriller Debuutprijs 2015. Hierna volgden meerdere thrillers, die de nodige prijzen opleverden, en schreef ze de non-fictie roman Vruchtbaar. Help me is Ruijters' zesde en nieuwste thriller.

Ruijters heeft een prettige en toegankelijke schrijfstijl, waardoor de lezer weinig moeite zal hebben om in het verhaal te komen. In een aantal, soms clichématige bewoordingen kenschetst ze de personages. Dat is fijn als introductie, alleen laat de auteur na om de meeste personages verderop in het verhaal uit te diepen. Ook hoofdpersonage Roosmarijn ontkomt niet aan enige oppervlakkigheid. Ze is een ietwat snobistische advocaat wier moedergevoel de boventoon voert. Ze heeft alles over voor haar dochtertje Aletta en die liefde brengt de vechtersmentaliteit bij haar naar boven als ze voor langere tijd van Aletta gescheiden dreigt te worden. Als advocaat voor psychiatrische patiënten vindt Roosmarijn het vaak lastig om haar grenzen aan te geven. Nu ze tegen een burn-out aanleunt, lijken die grenzen nog meer te vervagen. De scène in het tankstation en de daaropvolgende acties komen zo ongeloofwaardig over dat je meteen verder wilt in het verhaal, want wie is hier nu gek?

En dat is precies het knappe van Ruijters. Ze weet de personages zowel geloofwaardig als ongeloofwaardig neer te zetten. Het ene moment zie je een slachtoffer, het volgende moment zet je vraagtekens. Dat alles nagenoeg alleen vanuit het perspectief van Roosmarijn, die in haar huidige situatie lijnrecht tegenover haar man en zakenpartner Bart-Jan komt te staan. Via flashbacks neemt ze de lezer mee naar de periode dat ze advocaat was van de jonge moeder en psychiatrische patiënt Patricia, wier verhaal een allesbepalende stempel op het heden zet. De auteur weet een nieuwsgierig makende, onderhuidse spanning te creëren en zet je als lezer voortdurend op het verkeerde been. Het verhaal zit zo vernuftig in elkaar dat het schier onmogelijk is om de plotontwikkeling voortijdig te voorspellen. De uiteindelijke ontknoping zit ineens weer barstensvol actie, spanning en verrassingen, en dat alles in een razendsnel tempo. De epiloog is wat zoet, maar zorgt er wel voor dat er geen losse eindjes overblijven.

Help me van Ilse Ruijters is een vernuftig plotgedreven en spannend verhaal dat eveneens thuishoort in het subgenre why- en whodunit. Ondanks dat het geen nagelbijtende thriller is, zal menig thrillerfan dit verhaal op waarde weten te schatten.

Vink er bijvoorbeeld de volgende checklistcategorieën mee af: 'Lees een gevaarlijk boek' en 'Lees een duister boek'. Meedoen kan via Hebban.nl/challenge.

Meer recensies van Gea Kuipers