Lezersrecensie
Lezer blijft geschokt achter
Op de ochtend van haar trouwdag wordt Lydia Rodenberg ontvoerd. Een onderzoeksteam met inspecteur Marly Rensen aan het hoofd heeft al snel een verdachte op het oog, de rancuneuze effectenmakelaar Andries Lindehout. Zijn schuld valt echter met geen mogelijkheid te bewijzen. Marly besluit hem daarom met zijn eigen wapens te bestrijden en schroomt niet om de wettelijk toelaatbare grenzen op te rekken. De vraag is of daarmee de strijd voorbij is.
Ontzet is de tweede thriller van de Nederlandse Jozef Hoek (1967), en is net als Hoeks debuut Vuurvogel uit 2020 gesitueerd in de omgeving van Zwolle. De auteur studeerde theologie en was jarenlang werkzaam als pastoraal werker en opleider in de jeugdzorg en werkte daarnaast als herstelbemiddelaar voor Slachtofferhulp Nederland/Ministerie van Justitie en Veiligheid. Hoek woont samen met zijn vrouw in Hattem.
Hoek neemt de lezer via zijn beeldende en toegankelijke schrijfwijze meteen mee het verhaal in. Hij doet dat schijnbaar moeiteloos. Voor dit boek heeft hij voor een chronologische aanpak gekozen. Een enkele keer wordt er een foutieve tijdsaanduidingen gehanteerd, maar dat heeft verder geen invloed op het daadwerkelijke verhaal. In het begin van het boek wordt een behoorlijk aantal personages geïntroduceerd, die door de duidelijke karakterschets niet voor onderlinge verwarring zorgen. Hoofdpersonage Marly is een interessant type. Ze is nog maar kort weduwe en heeft een zoontje. Haar privéleven is een van de verhaallijnen, naast de onderzoekslijn. Het grootste deel van het boek wordt vanuit Marly’s perspectief beschreven, waardoor de lezer steeds meer begrip krijgt voor de niet altijd rechtmatige keuzes die ze maakt.
Een ander belangrijk personage is Andries. De manier waarop Hoek zijn karakter beschrijft, maakt hem gruwelijk levend. Datzelfde doet de auteur met alle andere personages, of het nu gaat om leden van het onderzoeksteam of familieleden. Hij weet ze tot leven te schetsen. Thema’s als verlies en rouw, geld en macht en ziekte en trauma schuwt de schrijver niet en komen het verhaal ten goede.
De spanning in Ontzet wordt mooi afgewisseld met rustige momenten. Na vrijwel iedere actie volgt bij het onderzoeksteam tijd voor hergroepering en onderzoek. De lezer weet constant waar hij aan toe is. Althans zo lijkt het. Want hierin weet de auteur iedereen een rad voor ogen te draaien. Waar Hoek in zijn schrijfstijl nog net te vaak de neiging heeft om teveel te vertellen, weet hij qua plot tot het eind van het boek de kaarten tegen z’n borst te houden. De uiteindelijke ontknoping is zo verrassend dat hij de lezer geschokt achterlaat.
Hoek laat met Ontzet zien dat hij thuishoort binnen de top van de Nederlandse thrillerauteurs. Hij weet een goed onderbouwd plot te schrijven met een ontknoping om je vingers bij af te likken.
Ontzet is de tweede thriller van de Nederlandse Jozef Hoek (1967), en is net als Hoeks debuut Vuurvogel uit 2020 gesitueerd in de omgeving van Zwolle. De auteur studeerde theologie en was jarenlang werkzaam als pastoraal werker en opleider in de jeugdzorg en werkte daarnaast als herstelbemiddelaar voor Slachtofferhulp Nederland/Ministerie van Justitie en Veiligheid. Hoek woont samen met zijn vrouw in Hattem.
Hoek neemt de lezer via zijn beeldende en toegankelijke schrijfwijze meteen mee het verhaal in. Hij doet dat schijnbaar moeiteloos. Voor dit boek heeft hij voor een chronologische aanpak gekozen. Een enkele keer wordt er een foutieve tijdsaanduidingen gehanteerd, maar dat heeft verder geen invloed op het daadwerkelijke verhaal. In het begin van het boek wordt een behoorlijk aantal personages geïntroduceerd, die door de duidelijke karakterschets niet voor onderlinge verwarring zorgen. Hoofdpersonage Marly is een interessant type. Ze is nog maar kort weduwe en heeft een zoontje. Haar privéleven is een van de verhaallijnen, naast de onderzoekslijn. Het grootste deel van het boek wordt vanuit Marly’s perspectief beschreven, waardoor de lezer steeds meer begrip krijgt voor de niet altijd rechtmatige keuzes die ze maakt.
Een ander belangrijk personage is Andries. De manier waarop Hoek zijn karakter beschrijft, maakt hem gruwelijk levend. Datzelfde doet de auteur met alle andere personages, of het nu gaat om leden van het onderzoeksteam of familieleden. Hij weet ze tot leven te schetsen. Thema’s als verlies en rouw, geld en macht en ziekte en trauma schuwt de schrijver niet en komen het verhaal ten goede.
De spanning in Ontzet wordt mooi afgewisseld met rustige momenten. Na vrijwel iedere actie volgt bij het onderzoeksteam tijd voor hergroepering en onderzoek. De lezer weet constant waar hij aan toe is. Althans zo lijkt het. Want hierin weet de auteur iedereen een rad voor ogen te draaien. Waar Hoek in zijn schrijfstijl nog net te vaak de neiging heeft om teveel te vertellen, weet hij qua plot tot het eind van het boek de kaarten tegen z’n borst te houden. De uiteindelijke ontknoping is zo verrassend dat hij de lezer geschokt achterlaat.
Hoek laat met Ontzet zien dat hij thuishoort binnen de top van de Nederlandse thrillerauteurs. Hij weet een goed onderbouwd plot te schrijven met een ontknoping om je vingers bij af te likken.
1
Reageer op deze recensie