Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Mooi concept, maar weinig spanning

Gea Kuipers 02 juli 2022 Hebban Recensent

De Engelse Laura Marshall studeerde Engels aan de universiteit van Sussex. In 2015 besloot ze haar droom te volgen en een boek te schrijven. Inmiddels staat ze met drie psychologische thrillers op haar naam in de Sunday Times top tien van best verkopende auteurs. In Nederland brak ze in 2018 door met het boek Vriendschapsverzoek, een jaar later gevolgd door Drie kleine leugens. Van beide boeken zijn er in Engeland zo’n half miljoen exemplaren verkocht. Sterfdag is Marshalls nieuwste thriller, het werd naar het Nederlands vertaald door Jet Matla.

Hartstead, 15 juni 1994. Een dag die bij de inwoners van het stadje en de wijde omgeving in het geheugen gegrift staat. Op deze dag doodde Travis Green elf willekeurige mensen en pleegde daarna zelfmoord. Greens laatste slachtoffer is Gary Colman, de vader van de toen vierjarige Cassie. Nu, vijfentwintig jaar later, is Cassie samen met haar vijftien weken oude dochter Amy teruggekeerd naar Hartstead om voor haar dementerende moeder te zorgen. Ze wordt niet alleen met het verleden geconfronteerd, maar ook met zichzelf.

Marshall neemt de lezer meteen mee naar die bewuste dag in 1994. Dat doet ze niet alleen om duidelijk te maken wat er die dag gebeurde, maar ook om te laten zien welke impact dit nog steeds op hoofdpersonage Cassie heeft. Cassie en haar moeder Sylvia zijn, net als een aantal andere inwoners, destijds indirect slachtoffer geworden van Greens daden. Hoe gaan ze daar nu, een kwart eeuw later, mee om als alle ogen opnieuw op de stad gericht zijn in verband met de aanstaande herdenking van de sterfdag?

De auteur heeft ervoor gekozen om vrijwel het gehele boek vanuit Cassie’s perspectief en in ik-vorm te schrijven. Een formule die goed kan werken om een band tussen lezer en hoofdpersonage te creëren. In Sterfdag wordt dat niet gemakkelijk gemaakt, en dat komt mede door het karakter van Cassie. Ze maakt zichzelf slachtoffer van een situatie waaraan ze zelf deels debet is. Dat wordt vooral in het begin van het verhaal benadrukt in de manier waarop ze met haar dochtertje omgaat en haar gedachten over Amy. In de paar nieuwe vriendschappen die ze opbouwt, stelt ze zich afhankelijk op. Dat leidt er onder andere toe dat Cassie zichzelf laat verstrikken in de netten van de niet geheel oprechte journalist Alison Patchett, die verslag moet doen van de herdenking.

Cassie laat zich door Alison overhalen om samen de nabestaanden van de slachtoffers te interviewen. Daardoor wordt langzaam maar zeker duidelijk wat Green tot actie dreef. Doordat Marshall Cassie’s verhaal afwisselt met hoofdstukken over de laatste uren van de slachtoffers komt ook het hoe van die dag in beeld. Naarmate de twee vrouwen meer ontdekken, blijkt dat er iemand alles aan gelegen is om ze te stoppen. De manier waarop de auteur dat beschrijft, zorgt niet voor de spanningsboog die zo kenmerkend is voor een thriller. Het blijft allemaal wat oppervlakkig, inclusief de personages. Wel is Marshall er in geslaagd om de identiteit van de dader tot het eind toe onontdekt te houden. Daarmee zorgt ze voor een verrassende ontknoping en krijgt de lezer antwoord op de vraag waarom Green die bewuste dag met een halfautomatisch geweer de straat op ging.

Het concept voor Sterfdag is mooi gevonden, maar door het ontbreken van actie en spanning blijft het boek steken in de middenmoot van het thrillergenre.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Gea Kuipers

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur