Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Aandacht voor veiligheid van vrouwen

Gea Smits 28 juni 2022

Dolores Reyes (1978) is een Argentijnse lerares en feministe. Met de roman Aarde eten, uit het Spaans vertaald door Lisa Thunissen, debuteerde ze in 2019.

Femicide, het doden van vrouwen omdat ze vrouw zijn, is het belangrijkste thema in dit boek dat is geschreven voor de slachtoffers hiervan en voor hun nabestaanden. In het bijzonder is het een roman ter nagedachtenis aan Melina Romero en Araceli Ramos, twee Argentijnse jonge vrouwen die zijn vermoord. Ze liggen op de begraafplaats in een voorstad van Buenos Aires waar Reyes lesgeeft. Met dit boek vestigt Reyes de aandacht op femicide, dat niet alleen in Argentinië speelt, maar wereldwijd.

In de proloog treffen we de naamloze hoofdpersoon – een meisje – aan bij de begrafenis van haar moeder die is doodgeslagen. Door haar vader? Als het meisje aarde van het graf van haar moeder eet, onthult dit dingen, laat haar zien hoe haar moeder doodging. Ze at al eerder aarde, maar nu komt ze er langzaam achter dat ze door deze handeling visioenen krijgt over wat er is gebeurd met vermiste vrouwen. Hoe ze zijn gedood en waar hun lichaam is. Zelf zegt ze hierover:

'Als ze niet naar me luisteren eet ik aarde. Vroeger deed ik het voor mezelf, om dwars te zitten, omdat ze het vervelend vonden en zich ervoor schaamden. […] Later at ik aarde voor anderen die wilden praten. Anderen die er niet meer waren.'

Na de dood van haar moeder, verdwijnt haar vader en staan het naamloze tienermeisje en haar broer Walter er alleen voor. Ze gaat van school nadat ze door het eten van aarde opnieuw een visioen krijgt, wat leidt tot het vinden van het lichaam van haar vermoorde lerares. Terwijl haar broer Walter een baantje krijgt, raakt haar gave langzaam bekend. Mensen zijn nu bang voor haar, of smeken haar juist of ze ook kan ontdekken waar hun vermisten zijn en of ze nog leven. Ze laten flesjes met aarde achter in de tuin in de hoop dat hun geliefden terugvindt, al dan niet tegen een vergoeding. Het valt het meisje zwaar, maar ze doet het voor de ander – de vermisten of degenen die zoeken. Ze is empathisch, ze voelt hun leed:

'Nu zag ik dat mensen die iemand zoeken iets hebben, een soort teken bij hun ogen, hun mond, een mengeling van pijn, woede, kracht, hoop, die een fysieke vorm heeft aangenomen. Iets kapots, waarin degene die niet meer terugkomt, voortleeft.'

Reyes laat zien dat vrouwen en kinderen niet veilig zijn in deze omgeving waar veel meisjes voortijdig school verlaten, niet meer bij hun ouders wonen en nauwelijks toekomstperspectief hebben. Het boek is een aanklacht tegen het troosteloze bestaan in de sloppenwijken, het alcoholgebruik op jonge leeftijd en de politie die een andere kant op kijkt en niet te vertrouwen is.

Het verhaal is geschreven in de ik-vorm waardoor je met het meisje de visioenen ziet. Door de vele korte hoofdstukken leest het vlot, soms als een spannend verhaal omdat wordt onthuld of iemand dood is en hoe dit is gebeurd, soms als een sociaal drama, maar altijd bevreemdend: het eten van de aarde, het leed wat zichtbaar wordt, het ongemerkt met sprongen ouder worden van de hoofdpersoon, de vele dromen en visioenen, vrienden die verdwijnen en ineens weer terug zijn en het open einde van het verhaal.

Reyes vraagt op indrukwekkende manier aandacht voor femicide en de sociale omstandigheden van jongeren in de sloppenwijken van Buenos Aires. Voor wie zich kan laten meevoeren met het bevreemdende en niet alledaagse verhaal, heeft Reyes een fraai gecomponeerde kleine roman afgeleverd met een vleugje Zuid-Amerikaans magisch realisme.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Gea Smits

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur