Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Wegkijken kan niet meer

Geertje Otten 30 maart 2017

Na Dit zijn de namen schrijft Tommy Wieringa (1967) opnieuw een geëngageerd verhaal over mensen die op drift zijn. Waar het in Dit zijn de namen een groep betrof, gaat het in De dood van Murat Idrissi om een enkele migrant. Dat maakt het verhaal niet minder indringend. Integendeel: Wieringa grijpt de lezer in het nekvel en dwingt hem toe te kijken, mee te ruiken en deelgenoot te worden van de mensonterende omstandigheden waaronder mensen op zoek gaan naar betere levensomstandigheden. Wegkijken kan niet meer: dit is wat het is.

'Zo begint het' luidt de titel van het proloog, waarin Wieringa het ontstaan van de Straat van Gibraltar schetst. In mooie compacte zinnen laat hij de natuur aan het woord; de bijbelse verwijzingen zijn duidelijk: migratie en ontheemding reiken tot in de wortels van onze geschiedenis. Aan weerszijden van de Straat, die op haar smalst maar veertien kilometer breed is, staan markeringen die het einde van de wereld aanduiden. De neanderthalervrouw, van wie de botten later in de rotsen van Gibraltar gevonden worden, had het al begrepen:

"Het leven daar raakt niet aan het hare. Te ver weg. (...) Wie zich hieraan voorbij waagt, verliest zich in de mist aan gene zijde."


Toch proberen velen de oversteek te maken. In gammele vissersbootjes, soms in binnenbanden van vrachtwagens: zo dichtbij, een sprongetje maar.

De dood van Murat Idrissi is gebaseerd op een rechtszaak die plaatsvond in Spanje. Langs de Spaanse snelwegen worden jaarlijks honderden naamloze overledenen gevonden. 'Gelukszoekers', die de illegale overtocht niet overleefden. Murat is één van hen. Hij staat symbool voor alle migranten die gestorven zijn tijdens hun poging om een beter leven te bereiken. Het lot brengt hem in contact met Ilham en Thouraya, twee jonge meiden uit Rotterdam. Nadat twee vliegtuigen de wereld verdeelden in 'wij hier en zij daar' werden ze 'zij'. Maar in 'daar' blijken ze slechts toeristen te zijn. In een paar woorden beschrijft Wieringa de spagaat waarin veel Marokkaanse Nederlanders zich bevinden. De meiden rijden zonder geld rond in Marokko en raken op die manier afhankelijk van Saleh, een jonge draaideurcrimineel. Onder zijn druk en die van de moeder van Murat nemen de meiden Murat mee in de kofferbak van hun gehuurde Audi A4. Al snel gaat het mis. Tijdens de overtocht op de veerboot sterft Murat en verdwijnt Saleh met het voorschot dat de moeder van Murat heeft betaald. Vanaf dat moment neemt Wieringa de lezer in de houdgreep en dwingt hij hen om mee te kijken hoe Ilham en Thouraya door Spanje rijden: berooid en met een zich snel ontbindend lichaam in de kofferbak.

Niets leidt af van het eigenlijke thema: de verschrikkelijke omstandigheden waaronder radeloze migranten hun sprong naar een beter leven wagen. De personages zijn bijna clichématig beschreven en ontwikkelen zich niet. De situatie waarin Marokkaans-Nederlandse jongeren zich bevinden wordt niet uitgewerkt. De achtergrond van Murat wordt niet toegelicht. De doorgaans lange, meanderende zinnen van Wieringa zijn vervangen door korte, zakelijke zinnen. 'Less is more' en dat is precies wat Wieringa in De dood van Murat Idrissi laat zien. Juist de afwezigheid van verdieping in naastliggende thema's maakt De dood van Murat Idrissi tot een indringend verhaal dat de lezer raakt tot in de kern.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Geertje Otten

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur