Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Nieuwe weg leidt tot literaire dwaling

Geertje Otten 25 november 2019

Kader Abdolah heeft besloten nieuwe wegen te verkennen. Schreef hij voorheen altijd over geschiedenis, religie en cultuur, voor zijn nieuwste roman heeft hij zich zich laten inspireren door een oude Haagse egyptoloog die volgens hem op een nacht in Abdolahs gedachten tevoorschijn kwam. De auteur besloot de egyptoloog te volgen. Het resulteerde in Farao van de Vliet.  

Twee oude mannen, de egyptoloog Herman Raven (die zich Zayed Hawass laat noemen) en Abdolkarim Ghasem, onderhouden een jarenlange vriendschap. Door geheugenproblemen is Raven de verbinding met de werkelijkheid kwijt. Een kaartje met zijn naam en een telefoonnummer zorgt ervoor dat hij altijd weer thuis komt. Over zijn carrière weet hij zich ook maar weinig meer te herinneren. Gelukkig heeft hij Abdolkarim, die fungeert als zijn geheugen en die de ontbrekende schakeltjes aanvult. Samen delen ze een geheim: Raven verbergt in zijn kelder een Egyptische schat. Nu ze aanbeland zijn bij de nadagen van hun leven, besluiten ze dat het geheim naar buiten gebracht moet worden.  

Het verhaalgegeven is origineel en wie het werk van Abdolah een beetje kent, weet dat hij in staat is om een boeiende vertelling neer te zetten. Toch is dat in Farao van de Vliet niet gelukt. Stilistisch gezien is er nogal wat op deze roman aan te merken. In eerste instantie vallen de korte, eenvoudige zinnen met een erg simpele woordkeuze op:   

‘De volgende ochtend werd Abdolkarim vroeg wakker. Na het ontbijt schoor hij zich, trok zijn pak en een nieuw overhemd aan. HIj zette zijn hoed op, pakte zijn wandelstok en liep naar de bushalte zo’n honderd meter verderop. De bus kwam op tijd aan en Abdolkarim stapte in.’  

Alsof je een jeugdboek zit te lezen.  

Daarbij laat de auteur nergens ook maar iets aan de verbeelding van de lezer over. Tijdsprongen worden overduidelijk gemarkeerd met een tijdsbepaling (‘De volgende morgen’, ‘Het was kwart voor tien’, ‘Even later’) en dialogen worden inclusief overbodige tussenzinnetjes weergegeven, als ware het een toneeltekst. Alle schoolmeesterachtige verwijzingen naar de Egyptische godenwereld wekken af en toe de indruk van een wikipagina: te veel en lang niet altijd in dienst van het verhaal.  

Inhoudelijk is het boek ook niet sterk. Dat het draait om het thema vriendschap kan de lezer niet ontgaan, want Abdolah legt er zeer opzichtig de nadruk op. Daarbij wordt de verhaallijn onvoldoende uitgewerkt. De auteur legt een vraag op tafel, maar beantwoordt hem niet. Daarnaast is er ook bijzonder weinig actie te bespeuren. De personages praten wat met elkaar, reizen heen-en-weer, plukken tomaten en courgettes uit de tuin, drinken thee en daar blijft het bij. Het verhaal kabbelt voort zonder dat er echte vooruitgang aan te wijzen is.  

Na het overlijden van Raven wil Abdolkarim de laatste wens van zijn vriend uitvoeren. Het boek eindigt met een serie onwaarschijnlijke ontwikkelingen, waardoor er van de geloofwaardigheid van de vertelling weinig meer resteert.  

Met Farao van de Vliet slaat Abdolah een nieuwe weg in. Helaas schiet de roman stilistisch en inhoudelijk te kort en fans van de auteur zullen zeker teleurgesteld raken.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Geertje Otten

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur