Meer dan 5,9 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

Rijneveld kruipt opnieuw onder je huid

Geertje Otten 30 december 2020
Wie De avond is ongemak heeft gelezen, zal het gevoel dat achterblijft na het lezen van Mijn lieve gunsteling, onmiddellijk herkennen: het boek kruipt onder je huid en het laat je niet meer los. De thematiek is ongemakkelijk, het perspectief is indringend en aan het onvermijdelijke einde valt niet te ontkomen: dit is duidelijk een roman van Marieke Lucas Rijneveld, terecht winnaar van de Booker International Prize.

Het is zomer 2005. Op een boerderij in het gereformeerde dorp The Village woont een veertienjarig meisje, samen met haar vader en haar oudere broer. Worstelend met het schemergebied tussen meisje en vrouw, met het schemergebied tussen jongen en meisje en met het verlies dat als een nevelsluier rond haar smalle schouders hangt. Het ontbreekt haar aan een veilig thuis; de 'overledene' (haar broer) en de 'verlatene' (haar moeder, die na de dood van haar zoon is vertrokken) zijn nooit uit haar hoofd. Haar vader weet niet goed hoe hij met haar moet omgaan. Hij zit vast in zijn eigen verdriet en heeft geen oog voor het hare. Het verlies van haar broertje moest ze alleen verwerken met het boekje Kikker en het vogeltje. '(...) ook al begreep je er geen woord van, de plaatjes snapte je maar al te goed, je bladerde er zo vaak in dat de kaft los was geraakt en als een melktandje dat nog met een draadje vastzat aan het boek bungelde (...)' en samen zorgt deze chaos ervoor dat ze haar eigen wereld heeft geschapen. Een wereld waarin ze regelmatig onderonsjes heeft met Freud en Hitler (op dezelfde dag jarig, dus dat schept een band), waarin niet een vliegtuig maar zijzelf verantwoordelijk is voor het instorten van de tweede Twin Tower en waarin ze zichzelf De Vogel noemt. Het is niet verwonderlijk dat dit haar ontvankelijk maakt voor de liefdevolle benadering van de plaatselijke veearts, die zelf ook slachtoffer is van een verwrongen jeugd.De rest van het verhaal laat zich grotendeels raden, maar daarmee is Mijn lieve gunsteling allerminst een cliché of een voorspelbaar boek.

Er is in diverse recensies al veel geschreven over de stijl waarin Mijn lieve gunsteling is geschreven. Lange, meanderende zinnen die zomaar een paar pagina's kunnen beslaan. Soms moet je ze even opnieuw lezen, omdat de kern je een beetje ontgaan is. Dat is niet erg en het zorgt wellicht voor de tempoverlaging die nodig is om dit boek goed te kunnen verwerken. Rijneveld laat de veearts nogal wat opbiechten en die biecht zal veel lezers tot op hun ziel raken. Opvallend zijn de treffende en originele metaforen die de auteur kiest en die vaak geïnspireerd zijn op de boerenomgeving waarin het verhaal zich afspeelt.

Door de veearts als verteller te kiezen, speelt Rijneveld een geraffineerd spel met de lezer. Dat begint al bij de opdracht van het boek: 'Voor jou'. Geen naam, dus dat impliceert dat de roman geschreven is voor diegene die aangesproken wordt door de ik. Dat is natuurlijk het meisje, maar tegelijkertijd is de dat lezer, die zich immers het meest betrokken voelt bij de ik-verteller. Dat maakt dat je als lezer simpelweg niet weg kunt kijken. Hoe verschrikkelijke sommige passages ook zijn: Rijneveld maakt het bijna onmogelijk om het boek weg te leggen.

De thematiek is beklemmend. Een vijftiger die een seksuele relatie aangaat met een veertienjarige. Weinig lezers zullen dit lezen zonder er een oordeel over te vormen, ook al doet de veearts nog zo zijn best om zijn handelen uit te leggen. Stapje voor stapje komt hij dichterbij het meisje, dat hem aanvankelijk nog met 'u' en 'meneer' aanspreekt en op die manier de nodige afstand houdt. En dan wordt hij uiteindelijke toch de standaard 'vieze man' voor wie ouders hun kinderen waarschuwen: met snoep, uitjes naar de bioscoop, beltegoedkaarten en beloftes over een bezoek aan Stavanger (waar haar moeder zou kunnen wonen) weet hij haar voor zich te winnen. Hij lijkt zich wel bewust te zijn van het feit dat zijn gevoelens niet 'kunnen', maar tegelijkertijd gaat hij vooral voor zijn eigen gerief. Dit wordt heel duidelijk als hij de eerste keer over fysieke grenzen gaat: '(...) ik wilde niet zien hoe ontheemd je was, hoe je jezelf voor het eerst echt verloren had en de aardbeving botscheurtjes veroorzaakte, nee, ik praatte over Beckett (...)'. Als hij wegrijdt ziet hij niet hoe ze wel probeert te huppelen, maar dat het niet meer lukt zoals voorheen. Dat doet pijn, ook bij de lezer.

De verteller doet zijn best om de lezer te laten geloven dat dit boek over liefde gaat. Tot op zekere hoogte is dat misschien ook wel zo. Hij spreekt altijd liefdevol over zijn gunsteling, zijn minnegodje, zijn praaldier, zijn lichtgewicht-kameraadje, zijn hemelse uitverkorene. Maar tegelijkertijd gaat hij heel berekenend en nietsontziend te werk. Al vroeg richt hij zijn Fiat in als liefdesnestje, met een echt matras, fijne kussens, waxinelichtjes en een poster van Beatrix. Als de broer van de gunsteling haar dagboek ontdekt, is dit voor de veearts nog geen teken om te stoppen. Nee, in plaats daarvan zegt hij tegen het meisje dat hij zonder haar geen reden meer heeft om verder te leven. Hij is zich zeer bewust van zijn macht over haar en daar maakt hij volop gebruik van. Hij gebruikt zijn nachtmerries en zijn eigen verknipte jeugd als excuus om nu zijn gang te gaan.

Aan het eind van het boek komt de veearts tot de conclusie dat hij wel echt van haar hield, maar dat hij 'onhandig en roekeloos' was geweest. Hij had haar niet moeten aanraken, want vlinders raken dan beschadigd en kunnen dan nooit meer vliegen. En zo is het precies! Rijneveld heeft met Mijn lieve gunsteling een roman geschreven die je niet meer loslaat, die na-ijlt en nagalmt en die misschien nog sterker is dan De avond is ongemak.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Geertje Otten

Gesponsord

Een indringend verhaal op het scherp van de snede, vanuit de belevingswereld van de strafrechtadvocate die als slachtoffer moet strijden voor een eerlijke behandeling onder het recht waar ze altijd in heeft geloofd.

Hetzelfde boek lezen brengt mensen samen: je hebt direct iets om over te praten! Daarom lezen we in november met heel Nederland 'Joe Speedboot' van Tommy Wieringa. Je haalt het boek gratis op bij je bibliotheek.

'Bevreemdend, mysterieus en ongelofelijk. Esther Gerritsen maakt het onbereikbare perspectief herkenbaar.' – Jury Boekenbon Literatuurprijs 2024 over Gebied 19

Nieuwe, prachtige roman van dé literaire stem uit Ierland, Sally Rooney.

Dog Man is terug met een spannend nieuw avontuur! Een stinkdier zorgt voor een groot drama: Dog Man ruikt verschrikkelijk

Een radicaal eerlijk en aangrijpend onderzoek van een dochter die niet alleen de moeizame relatie met haar moeder probeert te begrijpen, maar ook de verstoorde relatie tot haar eigen lichaam.

Speurend naar eeuwenoude ruïnes en kastelen, objecten en kunstwerken, reisroutes en slagvelden slalomt Bart Van Loo door de Lage Landen.

Een nieuwe Baantjer is altijd een goed cadeau! Op een voorjaarsochtend wordt het lichaam van Ron Doomerik aangetroffen in zijn appartement aan de Amsterdamse Houtkade. Er steekt een mes in zijn rug. 

Een magische reis naar Fantasia is een nieuwe versie van het avontuur Lang Leve Fantasia van Geronimo Stilton met extra veel avontuur en veel meer illustraties. Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Een betoverend cadeauboek, met linnen omslag, poëtisch vertaald door Imme Dros.

De manga over een avontuurlijke eenhoorn voor 9+. Unico's liefde heeft Venus en haar handlanger Byron wakker gemaakt, die hen allebei willen vernietigen!

De uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis. Een schitterend halfland van angst en hoop, ingeklemd tussen hoge dijken, waar alles permanent verandert en niets is wat het lijkt.

Meester Jesper gaat op schoolkamp met de kinderen uit groep 8. De directeur, mevrouw Azijnvijver, heeft één strenge eis: geen telefoons mee op kamp.

Meester Mark verzamelde de allerleukte taalfoutjes en kinderlogica over feesten en feestjes: van verjaardag tot kerst, en van sint tot de geboorte van een baby.

Op zoek naar avontuur en de waarheid over haar moeder, wordt Cato meegesleurd op een gevaarlijke reis door tijd en herinneringen - Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

Een zeer vooraanstaand forensisch antropoloog claimt dat in het kunstwerk gebruik is gemaakt van een menselijk bot.

Diep verscholen in de Appalachen ligt de McAlpine Lodge, waar Will en Sara hun huwelijksreis doorbrengen. Het resort is een afgelegen paradijs op aarde, behalve dan dat iedereen er liegt.

Het langverwachte vervolg op Koninkrijk. Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Vergeet wat je weet over het continent Afrika. Zeinab Badawi duikt in het verleden van haar geboortecontinent, de geboorteplek van de mensheid.

Waar we onze kinderen in de fysieke wereld steeds meer overbeschermen, laten we hen in de digitale wereld vogelvrij – met desastreuze gevolgen voor hun mentale welzijn.

In dit derde deel van 'De memoires van Abel Sikkink' zien we Parijs en het grillige Europa van de tweede helft van de negentiende eeuw.

De ineenstorting van welvaartsstaten, supercyclonen, megadroogtes, extreemrechts extremisme, ongebreidelde virussen, energietekorten, cyberaanvallen: de mensheid beweegt zich richting een tijdperk van permanente crisis.

Dit boek wijst de weg naar een energieker leven. Je wakkert het vuur in je leven weer aan!