Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

'Zij die dienen...dienen, en zij die bediend worden...'

Geertje Otten 26 april 2016

Een klein boek. Op de omslag een foto van een schilderij van Amedeo Modigliani, de schilder ‘die je ziel bloot kon leggen’. ‘Een romance’. In Moeders Zondag vertelt Graham Swift een verhaal over liefde en lust, dat zich in slechts een paar uur afspeelt, maar dat een diepe indruk achterlaat bij de lezer.

Moeders zondag, de dag waarop zonen en dochters hun moeders eren. De Engelse Jane heeft geen moeder om te bezoeken. Zij is wees: ergens rond 1901 geboren en te vondeling gelegd. Haar naam is willekeurig gekozen, net als haar geboortedatum. Moederloos en identiteitsloos. Ze is in dienst bij de welgestelde familie Niven, die zwaar getroffen is door het verlies van hun zonen Philip en James. Beiden zijn omgekomen in de Eerste Wereldoorlog op het continent, net als Dick en Freddy, twee zonen van de familie Sheringham.

Het boek opent met de scène waarin Jane naakt op het bed van Paul Sheringham ligt. Hun geheime verhouding duurt al zeven jaar en dit is de eerste keer dat ze in zijn bed ligt, in zijn kamer is, in zijn huis is. Het is de eerste keer dat ze niet stiekem haar fiets in de bosjes hoeft te verstoppen, maar hem gewoon tegen het grote huis aan kan zetten. Het is de eerste keer dat ze schaamteloos naar de spiernaakte Paul mag kijken, en hij ook naar haar. Het is de dag waarop iedereen weg is, dus niemand hen zal betrappen: Moeders Zondag. De ouders van Paul hebben een afspraak met de ouders van Emma Hobday, de ouders van de verloofde van Paul. Ook de Nivens, als buren, zijn daarbij aanwezig. Het personeel van de Nivens en de Sheringhams hebben een vrije dag gekregen om naar hun moeders te kunnen. Jane zou ergens in het park een boek van Joseph Conrad gaan lezen.

Paul heeft een afspraak met zijn aanstaande bruid, maar heeft geen haast. Een verstandshuwelijk zal het zijn: de bijna berooide Paul trouwt de rijke Emma. Nog een laatste keer heeft hij seks met Jane, waarna hij vertrekt zonder om te kijken. Jane mag zolang in het huis blijven als ze wil en naakt zwerft ze van kamer naar kamer, zich voor even Lady of the House wanend. Swift neemt uitgebreid de tijd om de lezer mee te nemen in haar denkwereld. Uiteindelijk keert ze terug in de slaapkamer van Paul, waar het ineens voelt alsof alles niet echt gebeurd is. Eenmaal weer buiten, realiseert Jane zich dat haar leven zojuist een aanvang heeft genomen. "Het was alsof de dag binnenstebuiten was gekeerd, alsof datgene wat ze achterliet niet afgesloten was, (...)." Op dat moment begint haar carrière als verhalenverteller, al zal ze dit verhaal nooit vertellen… In een indrukwekkende monoloog interieur vertelt Jane het verhaal dat ze nooit eerder heeft verteld. Ze kijkt niet alleen terug, maar tegelijkertijd ook vooruit.

Moeders Zondag is veel meer dan het verhaal over een mooie, zonovergoten dag in maart 1924. Al op pagina 82 krijgt de lezer een duidelijke aanwijzing over de afloop van het verhaal. Als lezer weet je dan: het gaat niet om de dag zelf, er is meer, veel meer. Swift verwerkt op een intrigerende manier zijn opvattingen over het schrijverschap zelf in Moeders Zondag. Als schrijver totaal afwezig in de tekst, maar tegelijkertijd zo aanwezig. Buitengesloten en ingesloten tegelijk.  Jane neemt de lezer mee in een diepgaand spel van tegenstellingen en bespiegelingen. Zou de werkelijke aard van dingen veranderen als je ze anders noemt? "Een woord was geen ding, nee. Een ding was geen woord. Maar op een of andere manier waren die twee -dingen- aan elkaar gekoppeld." Dingen kunnen woorden heiligen en woorden kunnen alles heiligen.

Jane concludeert dat het erom gaat dat je trouw bent aan het leven zelf en dat je de essentie pakt van wat het betekent om te leven. Je moet een taal vinden om je verhaal te vertellen. Daarmee legt Swift op een fantastische manier zijn ziel bloot in Moeders Zondag.

3

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Geertje Otten

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur