Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Met Patricia daagt Terrin de lezer opnieuw uit

Geertje Otten 04 oktober 2018

In 2012 ontving Peter Terrin (1968) de AKO-Literatuurprijs voor zijn roman Post-Mortem., een roman over hoe je het echte leven wel of niet kunt vangen in literatuur. Na Monte Carlo en Yucca is er nu Patricia, een roman over een succesvolle eventmanager die van het ene op het andere moment alle zekerheden uit haar leven kwijt lijkt te raken.

Over het werk van Terrin wordt vaak geschreven dat er sprake is van stijlverwantschappen met W.F. Hermans, Kafka en Bordewijk. Ook zijn voorliefde voor existentialist Albert Camus is duidelijk zichtbaar. Met Patricia wijkt Terrin niet van zijn vaste route af.

Normaal gesproken is Astrid doelgericht, kalm en diplomatiek, maar als haar iPhone in het badwater van haar zoontje verdwijnt, doet ze iets wat ondenkbaar is: ze laat haar zoontje achter in het bad en verlaat haar huis uit een villawijk. Als ze terugkeert naar huis, ontdekt ze dat haar man David al thuis is. Gehinderd door schaamte en schuldgevoel durft ze zich niet te laten zien. Vanaf dat moment is ze overgeleverd aan een logica waaraan ze niet lijkt te kunnen ontsnappen.

Patricia is opgebouwd uit twee delen, met daarin korte hoofdstukken. Het eerste deel gaat over de verdwijning van Astrid en de onmogelijkheid om terug te keren. Vanaf een afstand bekijkt ze haar huis, haar relatie en haar leven, tevergeefs zoekend naar een weg om weer terug te keren. 

"Ik had te lang gewacht, zoals altijd in mijn leven. De weg terug was zo goed als afgesloten."


Voortdurend bedenkt Astrid scenario's over het werkelijke leven. De werkelijkheid krijgt een ondergeschikte rol en wat we zien is hooguit een projectie van zichzelf. Wie Astrid werkelijk is en hoe haar relatie met David is, blijft voor de lezer een raadsel. Astrid schept haar eigen werkelijkheid. Aan het eind van het eerste deel doet Astrid verwoede pogingen gevonden te worden. Niemand merkt haar echter op, zelfs haar buren niet. De mensen die ze ziet zijn onverschillig en teruggetrokken in hun eigen wereld. Als ze haar eigen overlijdensbericht in de krant ziet, beseft ze ineens hoe kwetsbaar haar positie is.

In het tweede deel is Astrid terug bij haar gezin en blijkt niemand het vreemd te vinden dat ze er weer is. Heeft niemand de overlijdensadvertentie gezien? Heeft niemand haar afwezigheid opgemerkt? En waarom heet ze ineens Patricia? Ziehier de vervreemding die zo kenmerkend is voor het werk van Terrin. Tegelijkertijd dringt de overeenkomst met De donkere kamer van Damokles zich op. Het is deze nachtmerrieachtige sfeer die de lezer in haar greep houdt en die het verhaal spanning geeft. Als lezer wil je het begrijpen, wil je weten wat de werkelijkheid is, maar Terrin laat je niet dichtbij komen.

Met Patricia heeft Peter Terrin opnieuw een intrigerende roman geschreven. Het feit dat hij gebruik maakt van steeds dezelfde elementen, doet daar niets aan af. Natuurlijk zijn er kritische opmerkingen te plaatsen. Zo vertelt de auteur in het begin van het boek wel heel erg gedetailleerd, krijgt het slot wellicht veel te veel vaart, zijn er kleine verhaallijntjes die als losse, onbeduidende eindjes eindigen en vallen er mussen van het dak zonder dat dit gevolgen heeft. Ogenschijnlijk ballast in het verhaal, maar uitermate vervreemdend. En dat is precies waardoor Patricia nog lang blijft hangen in het hoofd van de lezer.

9

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Geertje Otten

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur