Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Te zweverig voor nuchtere lezers

Geertje Otten 08 mei 2020

Sarah Domogala debuteerde met het zelfhulpboek De kunst van het verdwijnen, waarin ze vertelt over haar burn-out en de inzichten die dat haar opleverde. Een van de inzichten was: verbind je met de elementen. Dat doet ze volop in haar nieuwste boek Trouw: opnieuw een soort zelfhulpboek waarin ze vertelt over de periode waarin ze leerde omgaan met de ontrouw van haar echtgenoot. 

Als dertiger heeft Sarah zich met man en kinderen in de Franse Pyreneeën gevestigd. Weg van de drukte in Amsterdam, weg van de Nederlandse oppervlakkigheid en onzinnigheid en de aandacht voor spullen, kleren, erkenning en geld. Ze houdt zich bezig met brood bakken, wandelen en contact maken met bomen en stenen. Haar idylle wordt af en toe hinderlijk onderbroken door de aanwezigheid van haar man, als hij na weken of maanden werken in Amsterdam (want ja: iemand moet het geld verdienen met meer aardse zaken) weer thuiskomt. Hij verbreekt haar magie van het beperkte leven in de bergen en al snel blijkt dat het daar niet bij blijft: manlief heeft een relatie in Amsterdam, uiteraard met een veel jonger exemplaar. 

Trouw bestaat uit twee lange brieven, de ene naar haar man en de andere naar zijn minnares. Al vrij snel wordt het dramatisch gehalte neergezet: 

'Als ik wilde leven in de enige wereld die men als waarheid ziet, dan moest ik al mijn andere werelden (die van elfjes, kabouters, zwevende bollen, engelen, stemmen en de spirit van bomen en stenen) inleveren.' 

Tel daarbij op het gegeven dat haar ouders gescheiden zijn toen Sarah jong was, wat haar een trauma en angststoornissen opleverde (die ook al de ingrediënten vormden in De kunst van het verdwijnen), en het verhaal tekent zich af. Domogala had zeker niet misstaan als personage in een naturalistische roman. 

Steeds dringt het gevoel zich op aan de lezer dat Sarah het wegdrijven van haar man allemaal wel best vindt. Immers, hij was degene die hun relatie onderhield en zij neemt het niet over. Hij verstoort vooral haar sprookje. Ze lijkt het einde van de liefde wel te accepteren, maar ze accepteert het einde van het gezin niet. En alleen overblijven met de kinderen – dat is een schrikbeeld, een herhaling van de geschiedenis. Gelukkig biedt de cirkel van stenen in het bos en de ontmoeting met sjamanen uitkomst. 

Domogala valt terug op motieven uit haar eerste boek: angst, wanhoop, boosheid, eenzaamheid. Dat hoeft geen probleem te zijn: veel auteurs gingen haar voor, maar dan moet het boek op een andere manier wel vernieuwend zijn. Dat laatste ontbreekt in Trouw. Het boek ontbeert diepgang en het levert de lezer weinig inzichten en veel vragen op. In hoeverre is de hoofdpersoon echt eerlijk? Is het niet zo dat een ik-verteller per definitie niet betrouwbaar is? Lezen we hier niet een erg eenzijdig verhaal? Hoe kan het dat een moderne vrouw niet bedenkt dat de vrijheid van de een bijna altijd ten koste gaat van die van de ander, als er sprake is van een gezin met kinderen? Wat overblijft is een vertelling over een niet-dagelijkse ontknoping van een huwelijkscrisis, waarin de spirituele wereld een grote rol speelt. Misschien wel een te grote rol voor nuchtere lezers.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Geertje Otten

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur