Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Umami neemt je mee en houdt je vast

Geertje Otten 01 september 2017

Verdriet is misschien wel de allereenzaamste emotie die een mens doormaakt. Geluk en blijdschap kun je eenvoudig delen, maar het delen van verdriet lijkt bijna onmogelijk. Wie kan het verdriet van een moeder die een kind verliest delen? En wie weet hoe eenzaam je bent als je echtgenoot sterft? Wie begrijpt je gevoelens als je moeder plotseling verdwijnt? Wellicht zij die hetzelfde meemaakten, maar zelfs dan zullen er verschillen in beleving zijn.

In Umami probeert Laia Jufresa (1983) de lezer te betrekken bij het verdriet van de verschillende bewoners van een hofje in Mexico-stad. Niet door het drama dat hen overkwam te beschrijven, maar door een rijk beeld te schetsen van de verschillende gevoelens die de bewoners hebben. Door de gevoelens te combineren, ontstaat beetje bij beetje een beeld van wat er verzwegen wordt om elkaar te ontzien. "Met zijn allen weten we alles", het motto van Umami, is daarom goedgekozen.

Jufresa heeft een consequente opbouw toegepast. Het boek is verdeeld in vier delen en in ieder deel wordt over de afgelopen vijf jaar verteld, waarbij de personages een 'eigen jaar' hebben. De auteur hanteert daarbij verschillende perspectieven. Ana, Alfonso en Luz vertellen vanuit een belevend-ik perspectief, terwijl Marina en Pina nooit zelf aan het woord komen. Voor hen gebruikt Jufresa een alwetende verteller.

Het jaar 2004 is van Ana. Drie jaar nadat haar zusje Luz verdronk, probeert ze haar leven verder te leven. Samen met haar ouders en haar broers woont ze in huize Zout. De dood van Luz heeft er voor gezorgd dat Ana ook haar moeder is kwijtgeraakt. Haar moeder heeft psychische problemen, wordt beheerst door een schuldgevoel en ziet niet dat Ana haar zo hard nodig heeft. Ana analyseert het zelf:

"Alsof we niet nog steeds vastzitten in de modderstroom waarmee Luz' dood ons huis heeft overspoeld. Sinds Luz verdronken is, is er altijd iets aan het verdrinken bij ons thuis. (...), en dan weet je dat we altijd met bijna zes zullen zijn."


Nuchter, maar daardoor keihard.

In Alf vindt Ana een vriend. Hij leerde haar tuinieren, maar is na het overlijden van zijn vrouw Noelia depressief geworden. Alf is onderzoeker en tevens de eigenaar van de huizen aan het hofje, die allemaal een smaak vertegenwoordigen. Zelf vertegenwoordigt hij Umami, ofwel de ‘vijfde smaak’. Het is ontroerend om te lezen hoe ver zijn liefde voor Noelia gaat. Zijn eenzaamheid is rauw:

"De doden, sommige doden, nemen hele tradities, hele decennia, hele buurten mee hun graf in. Dingen waarvan je dacht dat je ze deelde, maar die uiteindelijk van hen waren."


Bijzonder is de bijdrage van de overleden Luz. Ze is bijna zes geworden en je ziet haar verhaal dan ook vanuit een kinderlijk perspectief. Speels, onschuldig, dartel en nieuwsgierig: precies zoals meisjes van die leeftijd zijn. Als lezer hoop je dat haar verhaal nog een positieve wending zal nemen. Dat ‘bijna zes’ ook ‘helemaal zes’ wordt.

Umami is als een puzzel waarvan de laatste stukjes ontbreken. Aan het eind constateer je dat je nog steeds niet alles weet, maar juist dat niet-weten maakt het boek zo intrigerend.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Geertje Otten

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur