Typisch Jan Wolkers (#2024-58)

Ger van der Pluijm 29 september 2024
Een relatief dun boekje van Jan Wolkers, 'slechts' 238 pagina's met een open bladspiegel. Wel weer een typische Jan Wolkers (die helaas niet meer onder ons is), met veel humor en de nodige erotiek.
Vele jaren geleden heb ik de film gezien (misschien wel 25 jaar geleden), toch kwam nog heel veel me bekend voor. Blijkbaar is je geheugen best wel goed als het onderwerp je ligt. In dit boek heeft weliswaar de jonge schilder Jan Bosman de hoofdrol, echter mevrouw Bonnema steelt voor mij de show! Een typische Franse schooljuf, die enkele studenten privéles Frans geeft. Dit leidt tot allerlei vermakelijke scenes waarin naast de schilder ook 'van Gogh' -Kees van de Plasse, de kunstenaar een belangrijke rol heeft. Een vermakelijk boek, die toch ook wel de menselijke (in dit geval verzorgende) kant van de student laat zien!

Meer recensies van Ger van der Pluijm