Loopgravenoorlog

WOI was natuurlijk een loopgravenoorlog. Tristan Sadler is een 21-jarige oorlogsveteraan uit die oorlog. Dat klinkt natuurlijk tegenstrijdig, maar het klopt wel, Tristan ging met zijn 17 al in het leger en werd klaargestoomd om in Frankrijk te gaan vechten. Al tijdens zijn opleiding wordt hij bevriend met Will. Na de oorlog gaat hij naar de zus van Will, Marian, om het verhaal van de overleden Will, aan zijn familie te vertellen. John Boyne weet het verhaal prachtig te verwoorden. Je wordt afwisselend meegenomen naar de oorlog en naar de ontmoeting met Will's familie. Pas aan het eind blijkt welke dramatische gebeurtenis Tristan heeft meegemaakt! Daar kan ik uiteraard niets over vertellen.

Meer recensies van Ger van der Pluijm