Een thriller die me aan Rambo doet denken (#2024-38)

Dit is het eerste boek van M.W Craven dat ik las, het is tevens het eerste in de nieuwe serie "Ben Koenig". Een voormalige marshall die door een zaak van 6 jaar geleden is ondergedoken totdat hij door zijn voormalige chef voor een speciale opdracht wordt benaderd. Ben Koenig is een super detective, maar ook een super vechter en moordenaar. Het personage doet me veel aan Rambo, de overbekende films met Sylvester Sallone. Al moet ik zeggen dat Ben Koenig veel intelligenter is. Ben kan wel goed nadenken en sporen zoeken.
De schrijfstijl van Craven bevalt me wel, soms ironisch, veel humor erin. (Ultra) korte hoofdstukken - 127 hoofdstukken op 397 pagina's. De personages zijn goed uitgewerkt, niet alles wordt tot in details voorgekauwd, je mag zelf ook nog nadenken en invullen. Tot zover de positieve aspecten van dit boek, wat voor mij zeker een vervolg gaat krijgen. Een negatief puntje vind ik toch de gewelddadige en tevens onoverwinnelijke aanpak van Ben Koenig - een echte Rambo.
Met dank aan Hebban en de uitgever Luiting Sijthoff die mij de mogelijkheid gaven kennis te maken met deze schrijver.

Meer recensies van Ger van der Pluijm