Wat een prachtig verhaal!

Gerda Brodelet 09 juli 2024
Soms zijn er van die boeken, die je moet gelezen hebben en dit is er zo eentje. Nochtans is het zeker geen leuk thema maar het wordt op zo'n speciale manier weergegeven, dat het slechts naar het einde toe wat zwaar overkomt.
Bij Emile, 26 jaar, wordt jong-Alzheimer vastgesteld. Hij wil niet voortdurend in ziekenhuizen belanden en besluit om een camper te kopen en met een onbekende reisgezel trekt hij naar de Pyreneeën om daar zijn laatste levensjaren door te maken.
'Al het blauw van de hemel' is een dikke pil maar het leest heel vlot. Het is eigenlijk een roadbook geworden. Ik kon de reis zo volgen, temeer omdat wij daar ook zomervakanties doorgebracht hebben. De auteur besteedt ook veel aandacht aan de natuur, heel mooi.
Het verleden van de hoofdpersonages wordt verweven doorheen het verhaal en is zeker niet moeilijk om de 2 verhalen uiteen te houden. De karakters van Emile en Joanne en ook de nevenpersonages worden schitterend uitgewerkt.
In de 1ste helft van het boek is de ziekte niet echt het belangrijkste maar leert de auteur hoe je daarmee kan omgaan om toch nog het beste uit je leven te halen.
Naar het einde toe is het heel emotioneel met een prachtig einde!
Voor mij één van de beste boeken van dit jaar en dus een absolute aanrader.

Meer recensies van Gerda Brodelet