Als een meer gangen diner opgediend

Gerrie van den Berg 20 augustus 2021
Het eerst vertaalde boek van M.W. Craven was zwarte zomer. Het tweede deel in de Washington Poe reeks. Dit boek stond op de longlist gold dagger award van 2020. Waarom de uitgever bij deel 2 is begonnen is mij een raadsel. Deel 1 wordt nu aangeprezen als prequel, maar is werkelijk eerder geschreven en de winnaar van de gold dagger award van 2019. Maar eindelijk is het boek dus beschikbaar.

M.W. Craven opgegroeid in New Castle. Op jarige leeftijd is zijn vader overleden.2 jaar later zat hij in militaire dienst. Na 10 jaar was hij eindelijk onsnapt aan het leger. Daarna was hij social werker en 16 jaar een reclassering ambtenaar in Whitehaven. Nu heeft hij de overstap gemaakt naar fulltime auteur. Genoeg levenservaring uit diverse leven om mooie verhalen uit putten.

Ik mag zeggen dat zijn schrijverkwaliteiten niet onverdienstelijk zijn. Met drie boeken geschreven en drie genomineerd voor de gold dagger award. Waarvan de eerste ook won. Ook zijn de tv rechten van zijn boeken verkocht.

Maar genoeg over de schrijver. Nu het boek. Originele titel de puppetshow., maar uiteindelijk heeft men in Nederland gekozen voor brandoffer.

Washington Poe werkt als NCA agent. Maar wordt betrokken bij een reeks moorden in Cumbria. Hier bij worden de slachtoffer in brand gestoken in de prehistorische stenen cirkels die het gebied rijk is. Op het derde slachtoffer staat de naam van Washington Poe ingekerfd met een mes. Met het cijfer 5. Is Washington Poe het beoogde 5 de slachtoffer?

Het boek wordt eigenlijk als een gerecht opgediend. Een proloog als een amuse waarbij je de moord van het derde slachtoffer plaats vindt. Daarna ontstaan er diverse fases in het boek, die ik als een gang bij een diner kan beschouwen. Maar net als bij een diner als het hoofdgerecht is geweest en eigenlijk de duidelijk is volgens nog een dessert en de koffie achteraf voor het nagenieten.

Het boek is spannend en gruwelijk. De eigenwijze Washington Poe samen met de sociaal onhandige Tilly Bradshaw is een enorm goed duo.

Het boek heeft ook meerdere lagen verhalen. Niet alleen de moorden staat centraal, maar ook het verleden van de hoofdpersonen. Alle open eindjes binnen dit verhaal worden afgewerkt.

Ik kon dan ook niet anders dan 5 sterren geven.

Meer recensies van Gerrie van den Berg