Nesbø op de horror toer

Het nachthuis

Wie verwacht een soort een Harry Hole boek te lezen, komt bedrogen uit.
Gelijk bij het eerste hoofdstuk komt de fantasy/horror elementen in het boek.
Richard ziet namelijk zijn vriend Tom door een telefooncel worden opgezogen.

Richard is een 14 jarige jongen die na een tragische dood van zijn ouders is verhuisd naar het stadje Ballantyne. Als Richard zijn verhaal doet bij de politie wordt hij niet geloofd. en wie zou dit wel doen als Thrillerlezer. Hij wordt de verschoppeling van de stad. Als het een tweede keer een vriendje in bijzijn van Richard verdwijnt, dan kan de politie niet onder de conclusie uit dat Richard verantwoordelijk is.

Het boek bestaat uit drie delen. In de laatste 2 delen is Richard volwassen. In het 2e deel lijkt je de verklaring te hebben gevonden voor de fantasie van het 1e deel. Maar niets is wat het lijkt.

In het boek staat drie andere boeken centraal. William Golding - Lord of the flies , Franz Kafka - metamorfose en gedicht van Edgar Allen Poe - Een droom in een droom.

Het is duidelijk dat dit boek van Nesbo geïnspireerd is door deze drie verhalen.
Het leest als een kinderboek zoals Goldings lord of the flies. Je kunt net als bij Golding een dieper betekenis achter zoeken. Is niet de meest gehoorde klacht dat mensen helemaal op gaan in hun telefoon. Al hun aandacht wordt door telefoon opgezogen! Kafka-metamorfose komt wel heel letterlijk terug. En een Edgar Allen Poe , mag de lezer zelf uitvinden.

De vraag is dus of het boek geniaal is of gewoon een leuk verhaal. Bij Golding heb je ook wel wat extra uitleg nodig wil je achter dit kinderverhaal de diepere betekenis halen. Golding heeft dan ook de Nobelprijs voor de literatuur gewonnen.

Als het boek geniaal is, dan verdient het misschien wel 5 sterren.
Maar ja, die dieper betekenis is niet helemaal duidelijk. Dus laat ik het verhaal maar beoordelen zoals ik het nu zie..

Het boek leest als kinderboek. Het is een prettig verhaal om te lezen, niet al te dik dus je bent er zo doorheen. Richard maakt duidelijk een ontwikkeling door. Het is dus misschien wel een literaire thiller.

Ondanks het redelijk korte verhaal en de vele karakters zijn ze goed omschreven. er zitten duidelijk plottwists in die je telkens op het verkeerde been zetten.

Toch doet voor mij de fantasy elementen af aan de spanning. Een realistisch verhaal levert mij toch meer inlevingsvermogen op en dus spanning. Ik ben ook wel blij met het derde deel dat de andere twee delen verklaard.

Bij mijn beoordeling denk ik altijd over twee vragen na: Zou ik dit boek iemand anders aanraden? De andere vraag is : lees ik liever dit boek van de schrijver of een ander boek.
Nu de eerste vraag : Als iemand van horror houdt of alles van Nesbø wil lezen.
Maar zelf lees ik liever een ander spannend boek van Nesbø.

Het is nog steeds leuk verhaal en daarom geef ik het drie sterren

Meer recensies van Gerrie van den Berg