Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

Vind het sleutelwoord naar een diepere laag

Gerry Hameetman 02 augustus 2019
Wie na het lezen van Simon Mawers "Het meisje dat uit de lucht kwam vallen" meent dat hij een aangenaam spannende, eenvoudige (of genuanceerder: pretentieloze) oorlogsroman heeft gelezen, vergist zich. Voor die bewuste lezer de keuze, doe ik het boek af als meeslepende thriller c.q. liefdesdrama, óf neem ik het boek nog eens even onder de loep. Voor de lezer die nog aan het boek gaat beginnen nu een tip: google het motto voorin eens, vind het ‘sleutelwoord’ en lees hier vooral niet verder.

De plot is simpel en rechttoe-rechtaan. De piepjonge Marian Sutro –bij aanvang van de Tweede Wereldoorlog uit Genève naar Engeland gevlucht- wordt vanwege haar tweetaligheid door de Britse dienst gerecruteerd voor een ultrageheim project. Tot spionne omgeturnd droppen ze haar aan een parachute in Frankrijk, waar ze infiltreert in het Franse ‘normale’, door Duitsers bezette leven. Ze assisteert het verzet en heeft bovendien een persoonlijke taak; haar oude jeugdvriend Clément die als natuurkundige aan een Duits nucleair wapen werkt overhalen naar Londen te vluchten.

Op het eerste gezicht lijkt het verhaal op een zoveelste oorlogsroman inclusief dramatische liefdesaffaire. Nog niet eens de meest aannemelijke, hoewel het boek berust op feiten. Mawer meldt in zijn voorwoord dat er destijds werkelijk zo’n veertig meisjes voor het verzet in Frankrijk zijn gedropt.
Als echter het uitblijven van verklarende uitweidingen over het bezette (stads)leven en een afwezig ingenomen standpunt – van hoofdpersonages, maar ook de auteur- ten opzichte van Goed en Kwaad in de oorlog opvallen, kan dat kloppen. Mawer heeft niet in eerste instantie een mooi, triest of waarachtig boek over de WOII willen schrijven.

Wat Mawer doet is de bevreemdende, absurdistische oorlogssituatie perfect benutten. Een jong meisje, aanvankelijk bijna nog een kind, alleen in het onherkenbare en gevaarlijke Parijs – het hol van de leeuw. Ontmoetingen met vreemde, bedreigende figuren, niemand kan ze vertrouwen. Men moet denken dat ze Frans is, maar met haar ‘vooroorlogse’ gewoonten kan ze ieder moment uit de toon en dus door de mand vallen. Haar codenaam is Alice, de naam op haar valse identiteitskaart Marie-Anne. Jawel, bij de meeste lezers kan er nu een belletje gaan rinkelen: "Het meisje dat uit de lucht kwam vallen" zit vol kleine en grotere verwijzingen naar "Alice in Wonderland" van Lewis Carrol – mag oppervlakkig gezien zelfs wel een allegorie genoemd worden. Net als Alice is Marian gedwongen zich (figuurlijk) in allerlei bochten te wringen en ze raakt zichzelf, haar eigen identiteit, steeds meer kwijt.

Dit maakt het boek een roman over het volwassen worden van Alice/Marian/Marie-Anne. Klinkt ze aanvankelijk nog als een wat naïeve, opstandige puber, gaandeweg wordt ze redelijker en zelfstandig. Leert keuzes te maken en haar eigen verantwoordelijkheid te nemen.
Vooral dit laatste dringt tot de kern van deze roman. Wat is het belang van persoonlijke keuzes, wat is het nut van de uitkomst ervan? "Het meisje dat uit de lucht kwam vallen" is in grond van de zaak een existentialistische roman. Vanuit het standpunt van het existentialisme is een mens dat wat hij dóet, oftewel de som van zijn eigen daden. Iets wat een hoop (zelf)verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Zo bezien is het voor de mens zaak niet zozeer rationeel te handelen, maar naar wat hij zélf betekenis- en zinvol vindt.
Het is een ontwikkelingsproces die Marian in de absurde oorlogsomstandigheden ondergaat en die leidt naar haar persoonlijke triomf en ondergang tegelijk. Een 'Alice in Wonderland waardig' besluit, zij het zonder happy end.

Mawer schreef een op het eerste gezicht bescheiden boek waar na wat dieper graven onuitputtelijk veel in blijkt te zitten. Wie de ‘sleutel’ hanteert, opent deuren en ziet bijna alles in een ander licht. Het ontdekken van deze gelaagdheid draagt extra bij aan het plezier van het lezen van deze toch al aantrekkelijke roman.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Gerry Hameetman

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur