Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Emelie Schepp maakt een pas op de plaats

Gerry Hameetman 26 september 2017

In dit alweer derde deel van de Jana Berselius serie, Post mortem, is het de vraag of Emelie Schepp haar positieve ontwikkeling als thrillerauteur voortzet. In het vorige deel (Narcotica) schuurden de werkelijkheid en aannemelijkheid nog zodanig, dat het stoorde. Goed nieuws is dat Post mortem aanzienlijk minder ‘over the top’ aan doet.    

Wederom geldt voor lezers die nog niets van Emilie Schepp hebben gelezen: begin met het eerste deel. Lees je deze serie niet op volgorde, dan haak je geheid af. Jana Berselius is een hoogst merkwaardig en vervreemdend figuur, met zo’n bizar verleden dat je daarvan op de hoogte moet zijn om dit boek te kunnen begrijpen en om met het verhaal mee te willen gaan.    

Als Officier van Justitie komt Jana opnieuw in een lastig parket door haar als kind genoten opleiding tot moordmachine. Haar geheim dreigt op straat gegooid te worden door Danilo, destijds eveneens gedrild tot moordmachine. Als hij uit de gevangenis ontsnapt chanteert hij haar hiermee om hem bij haar huis te verbergen. Ondertussen onderzoekt zij met het politieteam van Gunnar Öhrn een reeks rituele moorden. Deze moorden lijken allemaal iets te maken hebben met ambulancerijder Philip Engström, die lijdt aan slapeloosheid en black-outs. De vraag is of hij de dader of een volgend slachtoffer is.    

De flashbacks van een mysterieuze ik-verteller die Schepp conform het geijkte thrillerconcept invoegt, zijn origineel en best slim. Uiteraard moet er hier niet te veel over gezegd worden, maar het gevoel dat er iets niet klopt pakt uiteindelijk behoorlijk goed uit. Hoewel er op zich geen sprake is van een opzienbarende verrassing, zit de thriller degelijk in elkaar. De constructie van dit derde deel is aanzienlijk overzichtelijker ten opzichte van de vorige delen, die beide nodeloos ingewikkeld schenen.    

Toch moeten ook bij dit deel enkele kanttekeningen opnieuw geplaatst worden. De andere personages van Schepp blijven helaas nog altijd van bordkarton en worstelen zich van het ene privé-cliché naar het andere. De kneuzerige goeierd Henrik en de sneue irritanteling Mia lijken plichtmatig hun repertoire als benodigde bijfiguren af te draaien. Hoewel Post mortem wat dat betreft overigens op zich ook wel aannemelijker geworden is, blijft verder het toeval in Jana’s universum nog steeds een ietwat te belangrijke katalysator voor vergezochte ophelderingen. Hoe handig bijvoorbeeld is het hier plot-technisch dat juist Jana’s moeder iets overkomt in een ambulance. Bovendien doen zich een paar keer situaties voor die onlogisch of op zijn minst moeilijk te begrijpen zijn. Die wanneer je erbij stilstaat eigenlijk vooral verhaaltechnisch te verklaren zijn. Ze hier in detail bespreken gaat niet zonder spoilers. Overigens hebben we het hier toch niet over een halszaak, meer milde puntjes van kritiek. Ernstiger is dan het feit dat Jana bloed verliest op een plaats delict waar ze niet had moeten zijn. Het is niet waarschijnlijk dat ze daarmee wegkomt, al doet ze dat in Post mortem wel. Misschien is dat echter vooralsnog, want hoewel het einde het idee geeft dat de serie afgelopen zou kunnen zijn, blijkt dat na even speuren niet het geval. In Zweden is deel vier al verschenen.    

De balans tussen min- en pluspunten maakt Post mortem tot een middelmatige, weinig uitzonderlijke thriller. Emilie Schepp maakt als het ware een pas op de plaats. Toch creëert het boek net als haar vorige goede hoop op een volgend beter boek. Als er nog één pluspunt aan Post mortem gegeven kan worden, dan is het wel het feit dat het boek niet pretendeert verrassend of origineel te zijn. Schepp is duidelijk nog steeds aan het uitproberen. Op sommige gebieden ontwikkelt ze zich goed, op andere gewoon (nog) wat minder.          

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Gerry Hameetman

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur