Een leerling van Machiavelli

Gezelle2023 01 maart 2023
Da Empoli heeft heell goed Il principe - De Vorst van Machiavelli gelezen en vertaalt dit machtsdenken naar "tsjaar" Poetin en zijn entourage. Dit in navolging van Peter en Catharina de Grote, Stalin etc...Het boek is heel herkenbaar en actueel omdat het een verklaringsmodel biedt en een politieke analyse voor het handelen van Poetin en de politieke achtergrond van de stappen die gezet worden: in Tsetjenie, in Georgie, de Krim en nu in de Oekraine. Herstellen van de Macht van het Grote Russische Rijk ten koste van alles. En het tot stand komen van een ongekend rijke groep ongecultiveerde oligarchen die overal hun tentakels kunnen uitspreiden.Maar ook hoe betrekkelijk dat is en hoe kortstondig dat kan zijn. Als roman - want dat is het tenslotte - vind ik het boek wat minder geslaagd. De structuur is niet bijster origineel en de karakters van de nevenfiguren komen niet goed uit de verf. Het is wel een rijke bron aan literaire verwijzingen, citaten en " bon mots" uit de wereldliteratuur. Eigenlijk drie en een halve ster...

Meer recensies van Gezelle2023