Pittig maar prachtig

Gigi Leestgraag 30 september 2024 Hebban Team
Philipp Oehmke (1974) schreef op 49-jarige leeftijd een vuistdikke roman over twee generaties in het naoorlogse Duitsland. Dit literaire debuut stond wekenlang genoteerd in de bestsellerlijst van Der Spiegel. Net als zijn biografie over de rockband Die Toten Hosen enkele jaren eerder. Oehmke is journalist en werkt zelf als redacteur voor de eerder genoemde Duitse nieuwswebsite Der Spiegel. Hij woonde en werkte lange tijd in de Verenigde Staten als correspondent en hij heeft iets van zijn ervaringen daar, maar ook andere autobiografische aspecten kunnen gebruiken voor zijn debuutroman. Het boek is heel prettig vertaald door Chiara Tissen. De bedekte humor komt mooi terug in de vertaling.

De Schönwalds begint bij de opening van een Queerboekhandel door de dochter uit het gezin. Deze feestelijke aangelegenheid is reden voor de familie om allemaal af te reizen naar Berlijn. Vanuit deze roamnopening, kijken we ver terug in de tijd om de gezinsleden beter te leren kennen. Vanuit dit punt lezen we over wat er mis ging bij de opening en wat er gebeurt met het gezin en hun aanhang in de week die volgt.
De auteur stipt diverse actuele thema’s aan en vertelt het verhaal aan de hand van uitgebreide en diepgaande karakterbeschrijvingen. Stap voor stap legt hij diverse conflicten bloot om daarna een deel hiervan tot ontwikkeling te laten komen. Sommige onderdelen van het verhaal worden niet afgerond. Dit biedt ruimte voor een vervolg. Naar het schijnt is de auteur als bezig met het schrijven daarvan.
Het taalgebruik is mooi en pittig. Diverse politieke verwikkelingen worden sappig beschreven waarbij Oehmke bedekte humor niet schroomt. Tijdens het lezen wordt duidelijk dat de auteur een liefhebber is van Thomas Mann door talloze verwijzingen naar diens werk. Het zou goed kunnen dat de roman De Buddenbrooks een voorbeeld voor hem was. Toch geeft de auteur zijn eigen kleur aan het hedendaagse verhaal.

Een pittige maar ook prachtige roman om je als lezer in onder te dompelen en rustig lezend en genietend tot je te nemen.

Meer recensies van Gigi Leestgraag