Solide duo levert sterke thriller
Een jongetje verdwijnt uit zijn kinderdagverblijf in Stockholm, volgens een speelkameraadje werd hij meegelokt door een vrouw. Meteen worden rechercheur Mina Dabiri en haar team ingeschakeld. De zaak vertoont onrustwekkend veel gelijkenissen met een eerdere verdwijning, een die niet goed is afgelopen. Al snel leeft bij de speurders de overtuiging dat er meer kinderen zullen worden ontvoerd. Mina neemt contact op met mentalist Vincent Walder, die ze twee jaar geleden voor het laatst zag. Hoewel hun band toen sterk en bijzonder bleek, durfde geen van beiden contact op te nemen. De vraag is of hun hernieuwde samenwerking tot het gewenste resultaat zal leiden.
'Onmogelijk te voorspellen wie ongeschonden uit de afsluitende, dramatische confrontatie zal komen.' – Recensent Greet
Ziedaar het uitgangspunt van Cultus, het tweede boek van het Zweedse schrijversduo Camilla Läckberg (1974) en Henrik Fexeus (1971). Läckberg is een van de grote namen in het thrillerlandschap, haar personages Erica Falck en Patrik Hedström uit de 'Fjällbacka'-reeks zijn een begrip. Fexeus, in Zweden bekend als mentalist, auteur en tv-presentator, blijkt niet alleen non-fictie maar ook spannend werk te kunnen schrijven. Met Box leverden de twee in 2021 een thriller van formaat af, waardoor de verwachtingen voor Cultus, naar het Nederlands vertaald door Madeleine Kiers-Bolink en Marit Kramer, torenhoog waren. Hoewel aanvankelijk beweerd werd dat de personages Mina Dabiri en Vincent Walder slechts in drie boeken hun opwachting zouden maken, is dat niet langer zeker.
De auteurs hanteren in Cultus een verhaalopbouw die zijn succes al oneindig vaak bewezen heeft. Twee verhaallijnen – in dit geval beide in het heden – wisselen elkaar af, lange tijd weet niemand hoe ze samenhangen. De lezer maakt allerlei aannames, die net zo vaak bewaarheid als ontkracht worden. In totaal beslaat het boek een tijdspanne van vijf weken. Een groot deel van het verhaal wordt verteld vanuit de perspectieven van Mina en Vincent, maar ook de collega-speurders dragen hun steentje bij. Er is niet alleen aandacht voor de verdwijningszaak, maar eveneens voor de privélevens van de personages.
Terwijl in Box het duistere verleden van Vincent al helemaal bloot kwam te liggen, is het nu de beurt aan Mina. Het mysterie dat rond haar hangt (hoezo heeft zij een dochter?) wordt gedeeltelijk opgehelderd, de familie die ze eerder niet leek te hebben, eist haar deel van de koek op. Opnieuw van de partij zijn vanzelfsprekend Mina’s eigenaardigheden, met name haar extreme vorm van smetvrees. Vincent, nog steeds vader van drie kinderen, heeft eveneens zijn demonen, kleine ruimtes zijn voor hem de hel, orde en structuur zijn redding. Andere personages zijn heerlijk herkenbaar: een trotse vader, een overwerkte moeder, een wantrouwige partner …
Hoewel Cultus een heuse klepper is, lijkt geen enkele scène of uitweiding overbodig, iets dat onder andere aan de vlotte schrijfstijl te danken is. De auteurs hebben er dit keer voor gekozen geen handvol maatschappelijke thema’s in hun boek te verwerken, enkel het fenomeen 'sekte' wordt uit de doeken gedaan. Spanning is in het begin slechts latent aanwezig, erg verrassend is het verhaal op dat moment niet. Dat verandert wanneer Vincent een patroon in de verdwijningszaken meent te herkennen. Heeft hij het bij het rechte eind? Of slaat hij de bal volkomen mis en moeten dader en motief elders gezocht worden? Wanneer de ontknoping nadert, is de spanning te snijden. Onmogelijk te voorspellen wie ongeschonden uit de afsluitende, dramatische confrontatie zal komen.
Läckberg en Fexeus hebben met Cultus opnieuw bewezen dat ze een solide duo vormen. Ze hebben een sterke thriller geschreven die steunt op een gedegen plot en weten hun lezers tot het laatste woord te boeien. Hoewel minder origineel en spannend dan Box zorgt het boek voor een hoop leesplezier.
Reageer op deze recensie