Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Verdienstelijke debuutroman

Greet Braem 13 februari 2018 Hebban Recensent

Norrköping, 1911. Een lokale krant plaatst het overlijdensbericht van de jonge Oskar Johansson. Hij is omgekomen door een onverwachte ontploffing bij het aanleggen van nieuwe spoortunnels. Tegen alle verwachtingen in overleeft Oskar de ramp. Het bericht wordt nooit rechtgezet.

Henning Mankell zou in februari van dit jaar (2018) 70 geworden zijn. Als eerbetoon aan de in 2015 overleden auteur werd zijn debuutroman uit 1973 opnieuw uitgegeven. In het Nederlandse taalgebied is het boek zelfs nooit eerder verschenen, het nieuws werd door de ontelbare fans van de auteur dan ook met een grote glimlach ontvangen.

Oskar weet zich na zijn verschrikkelijke ongeval, waarvan hij zich niets herinnert, verrassend goed te herstellen. Hij trouwt, krijgt kinderen en gaat zelfs opnieuw als springmeester aan de slag. Aan het eind van zijn leven heeft Oskar nog nauwelijks sociale contacten, het verlangen naar de natuur en de zee worden steeds groter. De zomermaanden brengt hij dan ook door in een saunahuisje in de scherenkust. Het is daar dat hij zijn verhaal doet aan ‘de verteller’, wie dat is wordt in het midden gelaten.

In De baanbreker lezen we over Oskars lange carrière, zijn dromen, zijn zorgen en zijn pleziertjes. De inblikken in zijn leven zijn fragmentarisch, het verhaal is vaak oppervlakkig, Oskar is een man van weinig woorden. Net als de rotsen die hij opblaast, vertoont zijn verhaal scheuren en barsten. Achter zijn levensverhaal schuilt echter een verhaal dat verteld moet worden, dat van de arbeider in het begin van de 20ste eeuw. Oskars levensgeschiedenis valt immers samen met de geschiedenis van Zweden: de opkomst van de arbeidersbeweging, de crisis in de jaren dertig, de Tweede Wereldoorlog en de opbouw van de Zweedse verzorgingsstaat.

De baanbreker heeft zeer duidelijk een politiek tintje. Dat kan ook moeilijk anders, het is de tijd waarin het volk zich bewust wordt van onrecht, van ongelijkheid in de samenleving. De arbeiders beginnen politiek stelling te nemen en te denken dat dingen veranderd kunnen worden. De atoombomkwestie, de Suezcrisis en de Vietnamoorlog, het zijn enkele van de factoren die Oskars zienswijze zullen beïnvloeden. Mankells grote maatschappelijke engagement, dat we kennen uit zijn latere romans en thrillers, is in deze debuutroman al aanwezig, zo toont hij onder andere zijn solidariteit met de arbeiders.

Inhoudelijk is De baanbreker een goed verhaal. Het is Mankell zoals we hem kennen, hij trakteert ons niet op indrukwekkende verhalen, maar beschrijft het leven van doodgewone mensen, met al hun grote en kleine kantjes. Wie naar de vorm kijkt, stelt echter vast dat de auteur heel erg aan het experimenteren is geweest. Het lijkt wel alsof hij niet goed wist op welke manier hij zijn ideeën aan het papier moest toevertrouwen. Het resultaat is een mengelmoes van mooie, vloeiende verhaallijnen en ietwat bizarre stukken, vaak met staccato zinnen. Soms is Oskar zelf aan het woord, dan neemt plots de vertelstem het verhaal over, soms lijkt er zelfs een verteller buiten de verteller het woord te nemen. Ook wordt er voortdurend geswitcht tussen heden en verleden, zonder dat de lezer daar attent op wordt gemaakt. Dit alles doet bij momenten uiterst vreemd aan.

De baanbreker heet oorspronkelijk Bergsprängaren en werd naar het Nederlands vertaald door Clementine Luijten, die onder andere ook Mankells Italiaanse schoenen en Zweedse laarzen in een Nederlands jasje stak. De baanbreker is mede dankzij haar inspanningen een boek dat niet mag ontbreken in de kast van elke Mankell-fan. Het is een uiterst verdienstelijk debuut van een experimenterende 25-jarige, van de man die in de veertig jaar na het verschijnen ervan zou uitgroeien tot misschien wel de belangrijkste vertegenwoordiger van de moderne Zweedse literatuur.

4

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Greet Braem

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur