Sterk staaltje vindingrijkheid

Greet Braem 30 augustus 2024 Hebban Recensent

A.C. Porter (1979) is het schrijverspseudoniem van een internationaal strafrechtjurist, een Nederlander die onder meer voor de VN en de Europese Commissie werkte. Omwille van zijn functie heeft hij ervoor gekozen zijn thrillerdebuut De erfgenamen niet onder zijn eigen naam te publiceren. Het idee voor het boek ontstond toen de auteur in het dorpje Berchtesgaden in Beieren verbleef en ontdekte dat er geschiedenis kleefde aan het Gasthof waar hij verbleef.

'De schrijfstijl van Porter is overtuigend en levendig, het lijkt wel of de man zijn hele leven niets anders gedaan heeft dan meeslepende teksten en spannende scènes uit zijn pen te toveren.' – recensent Greet

Het eerste, vrij korte deel van het boek neemt de lezer mee naar het Duitse Berchtesgaden in de jaren 1945-1946, waar sinds het begin van de oorlog vier Joodse weeskinderen ondergedoken zitten. We maken er kennis met Ezra, Samuel, Elias en Salo, allemaal elf jaar oud. In een tweede deel maakt de auteur een sprong van veertien jaar en bevinden we ons in Amerika. De kinderen van destijds zijn opgevangen in een pleeggezin en gaan als broers en zus door het leven. Ezra is hard op weg een van de topadviseurs te worden van John F. Kennedy, die een gooi naar het presidentschap doet. Wanneer haar broer Elias vermoord wordt, beseft ze dat hun verleden hen heeft ingehaald.

De erfgenamen wordt volledig vanuit Ezra's perspectief verteld, in de ik-vorm. Het gevolg daarvan is dat de lezer geen overkoepelend beeld heeft en net als zij in het ongewisse is over de betrouwbaarheid van personages. En dus leg je samen met haar een voor een de draden bloot die het Amerikaanse heden met het Duitse verleden verbinden. Waarom precies zaten zij tijdens de oorlog ondergedoken vlak bij een verblijf van Hitler-aanhangers? Waarom werd Elias vermoord en welke rol speelt Ezra zelf? Zijn de mensen in haar omgeving ook daadwerkelijk wie ze beweren te zijn?

Hoofdpersonage is zonder enige twijfel Ezra. Als kind degene met het meeste lef, maar als volwassene rustiger geworden, lange tijd onvermogend in te zien dat het verblijf in Berchtesgaden nog altijd aan haar kleeft. Daarnaast zijn er haar drie broers, haar collega's van het campagneteam, haar vriend Thomas en zijn vader, en natuurlijk presidentskandidaat JFK zelf, die als bijzonder zachtaardig wordt neergezet. Met zijn allen vormen ze de basis van een kleurrijk en intrigerend verhaal.

Porter heeft geslaagde factfiction afgeleverd. De Duitse verhaallijn, waarin Hitler en WOII nooit veraf zijn, wordt vrij beperkt gehouden, terwijl de Amerikaanse verhaallijn de verkiezingscampagne van JFK als achtergrond heeft. In De erfgenamen volgt de lezer het wedervaren van veelal gewone mensen, terwijl de historische context echt wel klopt, de auteur lijkt zijn research grondig gedaan te hebben. Het systeem van de 'primaries' (voorverkiezingen) wordt toegelicht, en ondertussen passeren heel wat Amerikaanse staten die bezocht worden de revue; het leidt ietwat af van de hoofdzaak. Toch is de plot, op een paar details na, ijzersterk. De vondsten en plotwendingen laten je af en toe naar adem happen, en met name het einde verdient een schoonheidsprijs.

De schrijfstijl van Porter is overtuigend en levendig, het lijkt wel of de man zijn hele leven niets anders gedaan heeft dan meeslepende teksten en spannende scènes uit zijn pen te toveren. De afwisseling tussen vertellende stukken en pittige dialogen voelt evenwichtig aan, en het tempo wordt hoog gehouden door de vele korte hoofdstukken. In dit veelzijdige verhaal is er niet alleen aandacht voor antisemitisme, maar komen ook thema's als manipulatie, macht, racisme en vrouwenemancipatie aan bod.

De erfgenamen is een bijzonder debuut, fictie tegen een waarheidsgetrouwe achtergrond, vol boeiende personages en met een vrij complexe ontknoping. A.C. Porter heeft een sterk staaltje vindingrijkheid en schrijftalent laten zien.

Vink er bijvoorbeeld de volgende checklistcategorieën mee af: 'Lees een eerste boek' en 'Lees een gevaarlijk boek'. Meedoen kan via Hebban.nl/challenge.

Meer recensies van Greet Braem