Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Sterk opgebouwde psychologische thriller

Greet Braem 11 december 2020 Hebban Recensent

De Amerikaanse Julie Clark groeide op in Californië, maar terwijl alle anderen aan het surfen waren, zat zij met haar neus in de boeken. Na haar studie besloot ze om les te gaan geven, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en dus bedacht ze de plot voor haar eerste boek: The Ones We Choose verscheen in 2018. Twee jaar later kwam de opvolger The Last Flight op de markt, een thriller die door Els van Son naar het Nederlands vertaald werd.

Claire Cook lijkt het ideale leven te leiden, ze is getrouwd met een knappe en steenrijke man, die een politieke carrière aan het uitbouwen is. Maar vrijwel niemand weet dat hij losse handjes heeft en op elk moment van de dag Claires doen en laten in de gaten houdt. Toch weet hij niet dat zijn vrouw in het grootste geheim haar ontsnapping aan het voorbereiden is. Wanneer het zover is, ontmoet zij op de luchthaven een zekere Eva, die eveneens op de vlucht is. Het wisselen van hun boardingcards lijkt de perfecte oplossing om een nieuwe start te maken, niemand zal hen ooit nog weten te traceren. Wanneer Eva’s vliegtuig neerstort, besluit Claire om Eva’s identiteit over te nemen. En daarmee al haar problemen…

In de eerste hoofdstukken neemt de auteur de lezer mee naar de dag van de crash en verneemt deze ook hoe het Claire de dag ervoor verging. Over de motieven van Eva, die op de luchthaven heel doelbewust te werk lijkt te gaan, wordt slechts in bedekte termen gesproken. Meteen is de twijfel over haar personage gezaaid; of dat terecht is, zal moeten blijken. Wat volgt is een voortdurend wisselen van perspectief. Heel bijzonder is dat we beide vrouwen volgen op totaal verschillende tijdstippen. De ene verhaallijn vertelt hoe het Claire vergaat de dagen ná de ontmoeting op de luchthaven. De andere legt stap voor stap het leven van Eva bloot in de zes maanden vóór de vliegtuigramp.

Clark maakt in totaal gebruik van 34 niet al te lange hoofdstukken om het verhaal van beide personages uit de doeken te doen. Claire wordt slechts een paar dagen gevolgd, maar heel gedetailleerd, terwijl bij Eva, die zes maanden lang het onderwerp van aandacht is, de tijdspannes veel groter zijn. De lezer weet op bepaalde momenten meer dan de twee vrouwen en ziet daardoor allerlei mogelijke doemscenario’s voor zich. Kleine details kunnen dramatische gevolgen hebben, de spanning viert hoogtij.

Claire en Eva, de kwetsbare maar toch sterke hoofdpersonages, zijn niet de enigen die met zorg neergezet worden. Van mooie jongen Rory, die denkt dat de wereld om hem draait, hoop je dat hij een keer met zijn hoofd tegen de muur loopt. Buurvrouw Liz, Claires steun en toeverlaat in de dagen na haar ontsnapping, sluit je dan weer meteen in je hart. En natuurlijk, hoe kan het ook anders, zijn er personages die niet helemaal blijken te zijn zoals gedacht. Daardoor kan het verhaal een onverwachte, maar geslaagde wending nemen. Allemaal dragen ze hun steentje bij aan de intelligente rollercoaster die De laatste vlucht is. Een aantal actuele thema’s, zoals huiselijk geweld en een foute vriendenkring, worden subtiel uitgelicht.

De plot van deze thriller staat als een huis. Clark heeft van een eenvoudig idee – twee mensen nemen niet het vliegtuig dat ze geboekt hebben – een origineel en sterk verhaal weten te maken. Soms wordt de lezer op het verkeerde been gezet en ziet die het niet aankomen. Evenzoveel keren maakt de auteur alleen een schijnbeweging en wordt diezelfde lezer compleet bedot. Dat alles gebeurt met een schijnbaar groot gemak. De schrijfstijl mag er ook zijn, op geen enkel moment voelen dingen geforceerd of onevenwichtig aan.

Julie Clark heeft met De laatste vlucht een visitekaartje afgegeven dat er zijn mag. Dit boek, dat met recht een psychologische thriller genoemd wordt, steekt knap in elkaar, is zowel verrassend als spannend en doet uitkijken naar nieuw werk van de Amerikaanse.

3

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Greet Braem

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur