Intens, vermakelijk en meer dan geslaagd debuut

Greet Braem 23 april 2020 Hebban Recensent

Taffy Brodesser-Akner (1975) is een Amerikaanse journaliste, die onder andere voor The New York Times werkt. Ze startte haar carrière als freelancer voor verschillende magazines en zag haar interviews met beroemdheden bekroond met een aantal journalistieke prijzen. Ze groeide op in een orthodox-joods gezin en wordt al van kleins af Taffy genoemd, terwijl ze eigenlijk Stephanie heet. Ze koos ervoor ze deze bijnaam ook professioneel te gebruiken. Met Fleishman zit in de problemen maakt Brodesser-Akner haar romandebuut. Voor de Nederlandse vertaling zorgden René Kurpershoek en Karina van Santen.

Toby Fleishman denkt te weten hoe zijn leven eruit zal zien, nu hij en zijn vrouw Rachel na vijftien jaar huwelijk uit elkaar zijn. Af en toe zal hij de kinderen hebben en regelmatig zal hij overhoop liggen met zijn ex. Maar bovenal zal hij opnieuw vrij zijn en op seksuele ontdekkingsreis kunnen gaan. De datingapps heeft hij al allemaal ontdekt en de eerste seksafspraakjes smaken naar meer. Maar dan dropt Rachel midden in de nacht de beide kinderen bij hem en verdwijnt, wekenlang is ze onbereikbaar. Toby ziet zich bevestigd in zijn rol als verantwoordelijke vader, terwijl Rachel – alweer – degene is die de kinderen in de steek laat.

Fleishman zit in de problemen is opgebouwd uit drie delen, zonder verdere opsplitsing in hoofdstukken. We ontdekken hoe Toby en Rachel elkaar ontmoetten en maken kennis met een aantal vrienden uit hun jonge jaren. Toby is een succesvol arts, hij werkt als leverspecialist in het ziekenhuis. Hij is tevreden met zijn leven als echtgenoot en vader en hoeft niet per se hogerop te komen. Rachel daarentegen is ontzettend ambitieus, zij is degene die het grote geld binnenbrengt en voor haar tellen de dagen nooit genoeg uren. Het mag niet verwonderen dat zowel man als kinderen daaronder lijden. Maar elk verhaal heeft twee kanten, toch?

Bijna voortdurend heb je het idee dat er een onbekende verteller aan het woord is. Bizar genoeg wordt het ‘verslag’ van Toby’s en Rachels leven onderbroken door stukken in de ik-vorm. Daaruit blijkt telkens opnieuw dat een van hun vrienden aan het woord is. Hoewel de keuze voor dit vertelperspectief lange tijd ietwat vreemd aanvoelt, doet het geenszins afbreuk aan het bijzonder boeiende verhaal. Eén dat bovendien zeer vlot geschreven is en je telkens opnieuw nieuwsgierig maakt naar hoe de relatie tussen alle personages zich zal ontwikkelen.

Brodesser-Akner heeft voor thema’s gesproken die de meeste lezers in meer of mindere mate zullen herkennen. Hoe groot de liefde ook is, een huwelijk gaat niet altijd over rozen. Een goede balans vinden tussen werk en privé is ook al niet vanzelfsprekend, vooral als er kinderen zijn. En als klap op de vuurpijl worden we allemaal ouder en doet de tand des tijds zijn werk. De auteur heeft het voor elkaar gekregen dat de lezer intens meeleeft met de personages. De beweegredenen voor hun doen en laten worden steeds duidelijker en vrijwel allemaal kunnen ze op onze sympathie rekenen.

Fleishman zit in de problemen is een meer dan geslaagd debuut. Hoewel de inhoud best ernstig is, heeft de auteur die weten te verpakken in een vermakelijk en herkenbaar jasje. Dit is een boek dat doet uitkijken naar meer werk van Brodesser-Akner.

Meer recensies van Greet Braem