Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Persoonlijke zoektocht in mooi proza

Greet Braem 09 januari 2020 Hebban Recensent

Ewa Maria Wagner (1964) is afkomstig uit Polen, woonde en werkte een tijd in Duitsland en kwam uiteindelijk in 1991 in Nederland terecht. Ze is afgestudeerd aan het conservatorium in Katowice en werkte vier jaar lang als orkestmusicus bij het Poolse Radio en Televisie Orkest. Op dit moment is ze altvioliste bij het Radio Filharmonisch Orkest in Hilversum. Daarnaast schrijft ze artikelen en interviews voor onder andere SOMTimes en KlassiekMagazine. In 2016 studeerde ze af aan de Schrijversvakschool in Amsterdam. Het Tristan-akkoord is haar debuutroman.

Heel snel wordt duidelijk dat het leven van de auteur veel overeenkomsten vertoont met dat van Ev, het hoofdpersonage in haar boek. In het nawoord wordt echter benadrukt dat alle personages verzonnen zijn, dat enkel Wagners vader model stond voor het verhaal van Evs vader. Hoe het ook zij, Eveline (zoals Ev voluit heet) is altvioliste en staat kort voor haar vijftigste verjaardag. Ze heeft net te horen gekregen dat ze misschien ontslagen wordt uit het orkest waar ze al tientallen jaren speelt. Plots wordt ze geconfronteerd met de vraag wat ze zou doen als de muziek niet langer het grootste deel van haar leven zou uitmaken. In hoeverre heeft ze zelf de belangrijke beslissingen in haar leven genomen? Heeft ze naast muziek misschien een nog wel grotere passie?

‘Aan de muziek gaf ik mijn ziel, met verhalen laadde ik me op.’

Het Tristan-akkoord vertelt over Evs zoektocht naar zichzelf en haar motieven. Het verhaal brengt ons naar haar jeugd in communistisch Polen, met name naar haar vader, met wie ze nooit een hechte, liefdevolle relatie wist op te bouwen. De man heeft Duitse wortels en groeide op tijdens WOII, maar is vooral een groot mysterie voor Ev. Terwijl ze antwoorden probeert te vinden, wordt steeds duidelijker dat ze ook met zichzelf worstelt. Omringd door zovele talen is ze op zoek naar haar eigen identiteit. Waarom heeft ze voor de muziek gekozen? Waarom is ze zo bang voor verandering?

‘Al meer dan veertig jaar leef ik in de klankwereld, maar heel diep in mijn hart weet ik dat ik meer van de verhalen dan van de muziek hou. Ik zou het nooit aan iemand toegeven. Muziek biedt me zekerheid. En toch, niets is gevaarlijker dan zekerheid als je verder wilt komen in het leven. De magie ontstaat nooit in je comfortzone. Niet in de kunst en niet in het leven zelf. Je moet risico’s durven nemen.’

Het boek is opgebouwd uit een twintigtal hoofdstukken, die afgewisseld worden door brieven van Ev aan haar vader. De titel verwijst naar het Tristan-akkoord, het in muziekkringen zeer bekende begin van de opera Tristan en Isolde. Boek en opera kennen een gelijkaardig verloop: beide creëren bij het begin een bepaalde spanning; in de opera wordt die in de laatste akte opgelost, in het boek scheppen de laatste – en veruit mooiste – hoofdstukken duidelijkheid.

In dit boek is niet alleen plaats voor muziek, ook literatuur speelt een aanzienlijke rol. Zo durft Ev zich de vraag te stellen of ze stiekem meer om taal en woorden geeft dan om muziek. Er zijn ook enkele subtielere verwijzingen naar literatuur, zo heet Evs kat Fjodor (naar de Russische auteur Dostojevski). Het hele boek ademt muziek en daar moet je in mee willen gaan. Er wordt bijvoorbeeld uitgebreid ingegaan op het verloop van repetities. Ook worden er heel wat muziektermen gebruikt; daar kun je je aan ergeren of je vindt het een verrijking.

Het Tristan-akkoord is een geslaagde debuutroman in een mooi proza. Een boek doordrenkt van muziek, waar echter ook ruimte is voor taal. Een boek dat oproept om vooral je passie te volgen.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Greet Braem

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur