Groenlandse spanning op zijn best

Greet Braem 28 juli 2019 Hebban Recensent
Deze recensie is gebaseerd op ‘Kold angst’, de originele versie van het boek.

Augustus 2018 verscheen ‘Meisje zonder huid’, het eerste boek in de reeks met Matthew Cave. Hoofdpersonage Matthew is een Deense journalist, die na het verlies van zijn vriendin en ongeboren baby besliste om naar Groenland te verhuizen, meer bepaald naar de hoofdstad Nuuk. Net als zijn voorganger speelt ‘Koude angst’ zich af op het bar koude eiland, gelegen tussen de Noordelijke IJszee en de Atlantische Oceaan. De auteur neemt ons mee naar verschillende plaatsen, vooral gesitueerd aan de westkust. Leuk extraatje in het boek is een lijst weetjes over Groenland en een landkaart met daarop onder andere de belangrijkste plekken en de inwonersaantallen.

‘Koude angst’ kent twee verhaallijnen. Een ervan speelt in 2014, in het quasi verlaten oord Færingehavn. Een belangrijke rol is weggelegd voor Arnaq, het stiefzusje van Matthew, dat we in het vorige boek leerden kennen. Samen met drie van haar tienervrienden verdwijnt ze, en naar het zich laat aanzien is het er gewelddadig aan toegegaan. De andere verhaallijn neemt ons mee naar 1990, onder andere naar de Amerikaanse militaire basis Thule, helemaal in het noorden van het eiland. Hier is het Tom, de vader van Matthew, die de hoofdrol speelt. Hij maakte deel uit van een geheim experiment en zou van meerdere moorden verdacht worden. Het zal niemand verwonderen dat de gebeurtenissen uit de vorige eeuw alles met die van nu te maken hebben…

Er zijn best veel personages in ‘Koude angst’ en het is oppassen geblazen om de draad niet kwijt te raken. Toch komen de meeste karakters goed tot leven, niet in de laatste plaats dankzij de beschrijvingen van bijvoorbeeld hun uiterlijk. Heel wat personages uit ‘Meisje zonder huid’ doen ook dit keer mee, zo zijn de mysterieuze Tupaarnaq en de onverstoorbare Ottesen van de politie steeds aanwezig.

Sneeuw, ijs, wind en intense kou, het Groenlandse klimaat spreekt tot de verbeelding. Dit boek nodigt echt uit om meer te gaan lezen over dit fascinerende land. Nordbo schrijft goed, beschrijvingen en dialogen wisselen elkaar af. Hij windt er geen doekjes om wanneer het over moorden, lijken en bloed gaat, hij wil het niet mooier maken dan het is. Het verhaal zit goed in elkaar, over elke stap is nagedacht en aan het einde heeft zowat alles een bevredigend antwoord gekregen. Bijna alles, want het boek eindigt met een serieuze cliffhanger.

Mads Peder Nordbo (1970) publiceerde drie boeken voor hij aan zijn succesvolle serie begon (die zijn overigens niet vertaald). De auteur genoot een opleiding in de Scandinavische talen, literatuur en filosofie en is bijzonder geïnteresseerd in alles wat met runen en taalgeschiedenis te maken heeft. Hij woonde meerdere jaren op Groenland, het officieel grootste eiland ter wereld, en is dus bijzonder goed geplaatst om thrillers te schrijven die zich daar afspelen.

In Denemarken verschijnt volgende maand (augustus 2019) alweer het derde boek in de serie. ‘Kvinden med dødsmasken’ (De vrouw met het dodenmasker) speelt zich vanzelfsprekend weer op Groenland af, de flaptekst belooft het allerbeste!

Meer recensies van Greet Braem