Opnieuw een degelijke en vlotte thriller

Greet Braem 17 juni 2020 Hebban Recensent
Schrijven was geen kinderdroom van Stefan Ahnhem, het leek er lange tijd op dat hij de wetenschappelijke toer op zou gaan. Toch maakte hij uiteindelijk carrière in de televisie- en filmwereld, onder andere als scenarist voor Wallander. Een volgende stap was het schrijven van ‘Zonder gezicht’, zijn eerste thriller met Fabian Risk in de hoofdrol. Risk zou uitgroeien tot een populair seriepersonage, ondertussen is boek zes in de maak. ‘Motief X’ is deel vier in de rij en vormt samen met nummer vijf een tweeluik.

In de Zweedse havenstad Helsingborg worden verschillende moorden gepleegd. Het begint met de wel heel lugubere moord op een Syrische vluchteling. Kort daarna wordt een werknemer van een winkelcentrum koelbloedig om het leven gebracht. Er lijkt geen verband te bestaan tussen de slachtoffers. Wat is in hemelsnaam het motief? Is dat er wel? Fabian Risk is met zijn hoofd niet helemaal bij de zaak. Hij onderzoekt in het geheim het doen en laten van een collega, die wel eens verantwoordelijk zou kunnen zijn voor een reeks misdaden een aantal jaar geleden.

Het is in ‘Motief X’ een fijn weerzien met niet alleen Risk, maar ook Tuvesson, Molander, Klippan en Liljan. Een kleinere rol is dit keer weggelegd voor de Deense collega’s Hougaard en Sleitzer. Zoals we dat gewoon zijn van Ahnhem is er ook dit keer veel aandacht voor de privélevens van de personages. In de eerste plaats natuurlijk Risk zelf, die na de heftige gebeurtenissen uit het vorige boek zijn gezin bijeen probeert te houden. Daarnaast is het vooral collega Liljan die in de kijker staat en geconfronteerd wordt met de rechtse politieke partij Sverigedemokraterna.

‘Motief X’ bestaat uit twee delen en bijna honderd korte hoofdstukken. Het taalgebruik is eenvoudig en nogal beeldend, wat voor een vlot leesbare thriller zorgt. Wel had het verhaal iets beknopter gekund, zeker als je bedenkt dat dit boek nog een vervolg heeft (dat overigens net zo dik is, ongeveer 500 bladzijden). Ahnhem heeft gekozen voor een vrij klassieke opbouw: verschillende verhaallijnen, perspectieven en locaties. Er is een team van speurders aan de slag, bij deze auteur geen psychologen of journalisten die het werk van de politie overnemen. Af en toe zit er een origineel element in het boek, vooral wanneer we meekijken over de schouder van de moordenaar. De spanning is gedoseerd, je wil gewoon weten wie precies wat heeft gedaan en waarom. De laatste bladzijden zijn meesterlijk, daar heeft Ahnhem voor een echte cliffhanger gezorgd.

‘Motief X’ is een degelijke thriller, precies zoals we dat van Ahnhem gewend zijn. Een boek dat zich hoofdzakelijk in Zweden afspeelt, maar af en toe ook de grens oversteekt naar Denemarken. Op naar deel vijf nu!

Deze recensie is gebaseerd op ‘Motiv X’, de originele versie van het boek.

Meer recensies van Greet Braem