Sfeervol maar te gedetailleerd
Schutterszilver is het vierde deel in de serie rond Evan Sharpe, maar perfect te lezen zonder voorkennis van de vorige. Alle boeken spelen zich af in het midden van de zeventiende ofwel de Gouden Eeuw. Het is tevens de periode van de Tachtigjarige Oorlog, waarin de Nederlanden, een van de rijkste Europese gebieden, strijden tegen het Spaanse Rijk. Zeven jaar heeft de lezer moeten wachten op een nieuw boek met Sharpe, hoe vergaat het hem in deze historische avonturenroman?
We schrijven 1642, de Tachtigjarige Oorlog nadert zijn einde, Holland ontworstelt zich steeds meer aan de invloed van het machtige Spaanse Rijk. De handel bloeit en Amsterdam breidt zich steeds verder uit. De proloog is bijzonder geslaagd en zet meteen de toon. Twee vissers botsen als bij toeval op een gezonken Spaans schip, de San Christobal. Ze vinden een kist met zilveren munten en een koker met een tekst die ze niet kunnen lezen. Wat ze niet vermoeden, is dat de vondst aanleiding zal geven tot moord en doodslag.
En zo is het maar net. Wanneer een jaar later een lichaam gevonden wordt, krijgt Evan Sharpe de opdracht op onderzoek uit te gaan. Helaas krijgt hij nauwelijks of geen hulp van de schutterijen (een groep burgers met als taak de stad te beschermen en verdedigen). Hij krijgt het aan de stok met regenten en burgemeesters, weet niet meer wie er aan zijn zijde staat en moet voortdurend op zijn hoede zijn. De Spanjaarden zien hem liever dood dan levend. Natuurlijk heeft Sharpe ook nog een privéleven en daarin is een belangrijke rol weggelegd voor zijn verloofde Patricia. Zij heeft het er steeds moeilijker mee dat haar partner zijn leven waagt, boeven en gespuis achterna zit en niet voor een rustig bestaan aan haar zijde kiest. Haalt hun relatie het einde van het boek?
Van Mastricht heeft wederom een lijvig verhaal geschreven, waarin historische informatie knap vermengd wordt met boeiende verhaallijnen. Machtsmisbruik, geweld, intriges en leugens, het boek staat er bol van. Voor wie niet zo vertrouwd is met de Middeleeuwen, is de historische achtergrond niet altijd goed te begrijpen. Veel rangen en functies, waar niet altijd uitleg bij gegeven wordt. Het verhaal wordt vanuit verschillende gezichtspunten verteld, wat een goede zaak is. Toch zijn er te veel personages die geen eigen gezicht krijgen, waarvan het merendeel compleet inwisselbaar is. Dat maakt het moeilijk om niet af en toe de draad kwijt te raken. De auteur heeft zijn uiterste best gedaan het Amsterdam van de zeventiende eeuw tot leven te laten komen en is daar goed in geslaagd. Getuige daarvan de ontelbare en uitgebreide beschrijvingen. Voor veel lezers zal het echter van het goede te veel zijn, ze halen iets te vaak de vaart uit het verhaal.
Wouter van Mastricht (1947) is het pseudoniem van Nederlander Wouter Timmermans. Het zal niet verwonderen dat de naam een eerbetoon is aan Maastricht, de stad waar de auteur op een bepaald moment ging wonen. Hij studeerde cultuurgeschiedenis en werkte onder andere als zeeman, leraar, voorlichter en bedrijfsjournalist. Hij had de nodige ervaring met jaarverslagen en persberichten toen hij aan zijn schrijverscarrière begon. In 2007 verscheen zijn debuut Spaans vuur, het eerste deel in wat later de 'Evan Sharp'-serie zou worden. Eveneens schreef hij een spannend jeugdboek, dat zich in het Frankrijk van de zeventiende eeuw afspeelt, de eeuw die onmiskenbaar de grote interesse van de auteur heeft.
Reageer op deze recensie