Vlot leesbaar en uiterst spannend
Sinds haar debuut De toneelclub uit 2013 heeft de Nederlandse Nathalie Pagie (1974) niet stilgezeten. Ze schreef een vierdelige serie, een tiental standalones en heel wat kortverhalen, allemaal in het spannende genre. Ze won twee Thrillzone Awards, een MAX Zilveren Vleermuis en stond op de shortlist van de Hebban Thrillerprijs. En dat is niet alles, er zijn plannen om Camping Oosthoek uit 2021 voor televisie te verfilmen. Pagies meest recente pennenvrucht heet Vlissingen en speelt zich af in het drugsmilieu.
'Het mag duidelijk zijn waarom Nathalie Pagie een van Nederlands populairste auteurs is.' – recensent Greet
Hoofdpersonage is twintiger Keet Kuipers. Ze wil even weg uit haar vertrouwde omgeving en verblijft daarom een maand in een huisje van vrienden in Vlissingen. Ze maakt er kennis met Barbara, de uitbaatster van een strandtent waar nog nauwelijks bezoekers komen. De vrouw verdient haar geld vooral met het illegaal onderdak bieden aan een aantal jongeren. Vreemd, vindt Keet, maar ze wil er zich niet te veel mee bemoeien. Tot ze ontdekt dat haar halfbroer Paddy, die verondersteld werd bij zijn vader in Ierland te wonen, een van hen is. De tieners blijken actief te zijn als drugsuithaler, en hun klussen zijn niet zonder gevaar, zoveel is duidelijk. Keet wil haar broer weg uit het milieu, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan …
Pagie beschikt over het talent om een vlot leesbaar verhaal af te leveren. Hoewel het drugsmilieu en de daarmee gepaard gaande criminaliteit tot de gekozen thema’s behoren, voelt het boek nooit zwaar aan. Dat is grotendeels te danken aan de schrijfstijl, die meeslepend en rechttoe rechtaan is. De auteur maakt niet de fout te veel uit te weiden en talrijke zijpaadjes te bewandelen. Nee, ze houdt haar plot overzichtelijk en maakt die niet te ingewikkeld. Tegelijkertijd worden er genoeg details en informatie gegeven om zowel locaties als personages tot leven te brengen.
Het aantal personages is overzichtelijk. In de eerste plaats is er Keet, die al jong haar vader verloor en opgroeide met een moeder die vaker wel dan niet dronken was. Haar halfbroertje Paddy is haar absolute nummer één; voor hem gaat ze ver, heel ver. De jongen heeft een goed hart en is met de beste bedoelingen het verkeerde pad opgeraakt. De drugsuithalers waar hij mee omgaat, worden stuk voor stuk helder neergezet. De lezer krijgt sympathie voor hen, vrijwel allemaal hebben ze een reden om de criminele toer op te gaan. De personen die aan de touwtjes trekken, en zoals dat gaat zelf uit de gevarenzone blijven, worden perfect neergezet: meedogenloos. Een aantal andere figuren vervullen een kleinere rol; met zijn allen zorgen ze voor zeer genietbare verhaallijnen.
De auteur heeft ervoor gekozen een deel van het verhaal in de vorm van een filmscript te schrijven. Er is sprake van scènes en takes, en de ‘cuts!’ vliegen je om de oren. Aanvankelijk is de bedoeling hiervan niet helemaal duidelijk en lijkt een ‘normale’ manier van vertellen meer voor de hand te liggen. Aan het eind zal een en ander echter duidelijk worden. De zestig korte hoofdstukken zorgen overigens voor veel tempo. Gecombineerd met de vele actiescènes resulteert dat in een boek dat je niet makkelijk opzijlegt. Samen met de personages dender je op de finish af, en die is absoluut bevredigend.
Vlissingen is een vlot leesbare en uiterst spannende thriller vol actie. De personages spreken tot de verbeelding en de ontknoping stelt niet teleur. Het mag duidelijk zijn waarom Nathalie Pagie een van Nederlands populairste auteurs is.
Wil jij ook meer en leuker lezen? Lees dan dit boek voor de Hebban Reading Challenge van 2024!
Vink er bijvoorbeeld de volgende checklistcategorieën mee af: 'Lees een gevaarlijk boek' en 'Lees een snel boek'. Meedoen kan via Hebban.nl/challenge.
Reageer op deze recensie