Op zoek naar je identiteit in een gebied met bewegende grenzen….

Greet Snip 21 juli 2024
Anya Niewierra heeft zichzelf overtroffen met “de Nomade”. Anya “heeft iets” met de driehoek Polen, Litouwen en Belarus, want de familie van haar opa komt uit Oost-Pruisen. Het verhaal van de “de Nomade” speelt zich af in het grensgebied van deze drie landen. De hoofdpersoon is Olga Liebke, een journaliste en documentairemaker, die de hele wereld afreist. Zij woont samen met haar vader, behoorlijk afgelegen, in een dorpje in de Harz.
Wanneer Olga vanuit de luchthaven Athene terugreist via Vilnius, de hoofdstad van Litouwen, hoort ze een taal die verre herinneringen van beelden en geluiden oproept. Een jongeman, Pavel Rybak, spreekt deze taal en het blijkt een Belarussische dialect te zijn. Pavel is een journalist. Er wordt een tussenlanding gemaakt in Minsk, waar Pavel wordt opgewacht door militairen en meegenomen.
Knap hoe Anya Niewierra deze (waar gebeurde) gebeurtenis gebruikt als springplank naar het verhaal in de Nomade. Olga’s vader, André Liebke, is dementerend en spreekt af en toe ook in het Russisch. Nu begint er een zoektocht van Olga: waarom spreekt hij Russisch, waar komt dat vandaan, wie is mijn vader echt? En wie ben ik dan? Olga begint een intensieve, avontuurlijke zoektocht, die niet zonder risico’s is, die begint op 23 mei 2021 en eindigt 2 juli 2021. Haar zoektocht beslaat de driehoek Polen, Litouwen en Belarus.
Zij komt terug in het verleden van de DDR, waar een streng regime regeerde en waar mensen niet mochten reizen naar het westen. Olga onderzoekt of haar vader misschien ook tot de Heimatvertriebenen behoorde. Het grensgebied tussen Oost en West was lang en werd bewaakt door grenswachters.
Het verhaal kent vele personages waar de Grensman een van de belangrijkste is. Zijn verhaal komt terug in cursief gedrukte hoofdstukken die door het hele boek zijn verweven en die tot een verrassend slot leiden.
Ieder hoofdstuk begint met een quote, bijvoorbeeld: “Niets is moeilijker terug te vinden dan verloren vertrouwen”, meestal kun je hier iets van terugvinden in het hoofdstuk. Het is behoorlijk veel denkwerk geweest voor de auteur om bij ieder hoofdstuk een quote te bedenken maar dat is haar zeer goed gelukt.
Uiteindelijk komt Olga achter vele waarheden…. Het is een spannend verhaal, de gebeurtenissen in dit boek zijn kenmerkend voor de periode van de DDR, waar iedereen iedereen bespioneerde.
Anya Niewierra heeft zeer gedegen onderzoek gedaan, is ook naar de driehoek Polen, Litouwen en Belarus afgereisd om zelf het grensgebied in ogenschouw te nemen. De cover ziet er zeer verzorgd uit, met de bekende gele letters (ook haar andere boeken hebben gele letters) en een prachtige foto van een van de meren in de driehoek Polen, Litouwen en Belarus.
Al met al een hoogstandje in het genre literaire thriller….en zal hoogstwaarschijnlijk een groot lezerspubliek weten aan te trekken.

Meer recensies van Greet Snip