GuidoWolfs 20 mei 2024
Govert Derix is een begenadigd schrijver en filosoof. Hij weet veel, schrijft behendig, is taalvaardig en heeft originele ideeën. Daarbovenop is hij idealist en ziet met lede ogen aan welke kant het met de wereld op gaat : de verkeerde. Prima allemaal. Alleen probeert hij dat keer op keer in een boek te proppen. Daardoor wordt het - voor mij - onleesbaar, gezocht, in elkaar geknutseld, geforceerd. Nu ook weer. Mulishiaans intellectueel geknutsel. Verhaal in verhaal, laag op laag, op elke bladzijde wel een spitsvondigheid of verwijzing naar een filosofisch weetje. Resulterend in een ongeloofwaardig ‘plot’. Mijn conclusie : too much, of in correct Nederlands : tè. In de beperking toont zich de meester, zeggen de Duitsers. Hopelijk gaat Govert Derix dat in een volgend boek doen. Want schrijven kan-ie !

Meer recensies van GuidoWolfs