Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

Goedverzorgde roman

Guus Bauer 15 september 2015 Auteur

De liefde laat zich niet kooien, maar dat besef heeft een vijftienjarige nog niet of nauwelijks. De debuutroman Drift – de korte titel is in de laatste tijd – van psychologe en tangodanseres Ellen van Pelt (1980) laat duidelijk zien hoe een beslissing die in eerste instantie in een opwelling is genomen, tot een zekere ontwrichting kan leiden bij de betrokkenen wanneer er geen keuze wordt gemaakt. Drift lijkt in dit geval niet op lust, op de oerdrift te slaan, maar eerder op de Schelde bij Antwerpen en op de rusteloosheid van een van de hoofdpersonages. Het water spreekt, verontrust, bedreigt, doodt en kalmeert tegelijk.

Het is 1997. Eloïse is een drieëndertigjarige architecte. Samen met haar zachtmoedige man Seth heeft ze een babydochter: Louise. Na vier jaar in Scheveningen te hebben gewoond, keert ze terug naar haar geboortestad Antwerpen. In een roes van herinneringen komt ze haar vurige ex-liefde Jacob tegen. Een einzelgänger, een kunstenaar, waar ze hopeloos aan verslingerd is, waarvoor ze eigenlijk op de loop is gegaan. Eloïse lijkt een postnatale depressie te hebben, weet niet goed om te gaan met het moederschap. In die staat van verwarring besluit ze met Jacob mee te gaan naar Frankrijk. ‘Om een essay te schrijven,’ zegt ze tegen haar man.

Voor haar vertrek krijgt ze van haar moeder schriften mee die haar vader vijf jaar eerder vol heeft geschreven met ontboezemingen, met een verklaring voor zijn gedrag. Hij weet dan namelijk dat hij in het eerste stadium van dementie verkeert. Een trein die al snel meer vaart maakt.

Van Pelt deelt de geschiedenis die ze wil vertellen op in twee lijnen. Eloïse en haar vader Louie, middels zijn schriften, zijn afwisselend aan het woord. Vormtechnisch zit dit debuut dus ook goed in elkaar. De hoofdstukken van de dochter hebben titels en vertellen op die wijze een eigen verhaal. Titels bij hoofdstukken hebben iets aangenaams poëtisch, ballen de tekst als het ware samen . ‘Vluchthuis, Drijfzand, Ontheemd, Barsten, Renovatie, Voorlopig verblijf, Waterhuis, Oorsprong, Sleeptouw, Vreemd grondgebied, Buitenshuis, Binnenkamers, Afbraak, Rivierkeien, Avondmaal, Home.’

De belofte van een thuiskomst, ook in overdrachtelijke zin. Louie heeft ooit een dubbelleven geleid. Hij heeft oprecht van twee vrouwen gehouden, vrouwen die elkaars tegenpolen waren. De een Dionysisch, de ander Apollinisch. Vrouwen die het van elkaar weten, die het gedogen, en misschien zelfs meer dan dat. Die een zeker respect voor elkaar hebben. Door het lezen van de schriften kan Eloïse haar woede een beetje beteugelen, beseft ze langzaam dat haar vader zijn keuze niet uit lafheid heeft gemaakt. Het getuigt juist van moed om de liefde buiten de conventies te beleven. De enige fout die er door haar vader en zijn twee vrouwen is gemaakt, is dat ze hun kinderen niet op de hoogte hebben gesteld, althans veel te laat aan de twee meisjes uit de doeken hebben gedaan hoe het zat, hoe het kalendergewijs werkte.

Haar vader was piloot bij de burgerluchtvaart en dus veel op reis. Hij ging er abusievelijk vanuit dat de twee vrouwen met elk een dochter van hem het bij zijn afwezigheid wel zouden rooien. Onderhuids bestaat er veel onvrede. Onvrede die zich bij Eloïse meer uit dan bij haar halfzus Jolien. Na een avond bij een vriendin in een fijn kibbelend gezin, vraagt Eloïse aan haar moeder of er nog een broertje of zusje bijkomt.

‘“Eentje is voor mij genoeg,” zei ze. Toen had ze met mij over Jolien moeten spreken. Ze koos ervoor om te zwijgen.’

Drift wordt gekenmerkt door een fijn geserreerde stijl. Het is overigens begrijpelijk dat Eloïse meer moeite heeft met de situatie. Een mooie twist van Van Pelt. Niet de moeder van Jolien is de buitenvrouw. Haar kunstzinnige moeder is zelf de ander! Dat moet een enorme klap zijn geweest. Van Pelt werkt in deze roman mooi terloops met parallellen en tegenpolen en de o zo noodzakelijke dilemma’s. Hoe handelt Eloïse immers zelf, kopieert zij haar vader niet. Is Jacob immers niet haar Dionysus?

De geschriften van vader hebben een mooie zweem van wanhoop over zich, de wanhoop voor het verlies van zijn verstandelijke vermogens, de wanhoop over zijn moeilijke relatie met Eloïse. Het is een geverniste smeekbede om haar besef, om haar begrip. Hij houdt haar steeds maar voor dat het illusie is dat je het leven kunt controleren. De mens is van nature verscheurd. Het moet Eloïse toch ook pijn doen dat ze haar vader nu niet meer kan bereiken. Hij herkent haar niet meer als zijn dochter.

Bij een dergelijke goedverzorgde roman past alleen een suggestief einde. Hulde! Het doet deugd dat er, met Ellen Van Pelt, Isabelle Rossaert en Anne Neijzen in gedachte, de laatste tijd zoveel uitstekende debuten van schrijfsters (in spe) verschijnen.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Guus Bauer

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur