Onderhoudend draaiboek, waarin de grote held losgaat
Undercover is een Vlaams-Nederlandse tv-misdaadreeks – tevens populair op Netflix – met manusje-van-alles Tom Waes in de hoofdrol. Hugo Luijten (1969) heeft met Alles of niks een extra verhaallijn geschreven, die echter (nog) niet terugkomt in de serie. Het is zijn zesde boek.
Bob Lemmens is actief als undercoveragent. Dit keer krijgt hij van zijn baas Nick Janssens de dwingende opdracht om de witwaspraktijken van een misdadige bende bloot te leggen. Hiervoor kruipt hij met tegenzin in de rol van kroegbaas. Bob belandt in Café De Duif, in het Limburgse Konrooi; op een steenworp van de grens met Nederland. Ginds stelt hij zich aan iedereen voor onder een schuilnaam: Bob Peynen. Ook aan de bende die hij viseert en waar tante Mie de plak zwaait. Het infiltreren verloopt vlot, te vlot. Hoe een aanvankelijk doodgewone klus al snel omslaat in een levensbedreigende missie. Er valt een dodelijk slachtoffer en het wordt heet onder Bobs voeten. Hij doet er alles aan om een fatale ontmaskering te verhinderen en de criminelen op te pakken.
'In de hoek hing een brandblusser. Hij sloop erheen, terwijl in de gang de discussie van het tweetal duidelijk hoorbaar was. Gelukkig, geen ingewikkelde klemmen of haken. Hij tilde de brandblusser omhoog, klikte de slang los en sprong weer naar zijn plek achter het muurtje.'
Alles of niks is een spannend verhaal waarin de actie uiteraard niet ontbreekt. Enkele gruwelijke toestanden maken het geheel ietwat krachtiger. De start verloopt eerder traag, maar zodra de kruissnelheid bereikt is, loopt de suspense flink op.
Er zijn twaalf episodes uitgewerkt – geen hoofdstukken – die telkens onderverdeeld zijn in meerdere passages en wijzigende locaties. Variatie troef dus. Het boek staat bol van de dialogen, dat gaat ten koste van het verhalende aspect. Een bewuste keuze van de auteur? Luijten hanteert een schrijftaal die ergens het midden houdt tussen Nederlands en pittig, vooral ruw, Vlaams. Dit laatste is typisch voor het milieu waarin de thriller zich afspeelt. Een stevige portie humor en bij momenten zelfs sarcasme, kruiden het totale plaatje. Wellicht gaan kritische lezers vaststellen dat dit alles veel meer weg heeft van een filmscenario dan van een echt boek. Geloofwaardig is het in ieder geval.
'Schokkerig liet hij zijn armen weer zakken, vervolgens ging hij in een normale houding staan en draaide zich langzaam naar de kant van het café. Een tijdlang keek hij met een asgrauw gezicht naar Bob, die als aan de grond genageld achter de bar stond.'
De schrijver heeft niet veel woorden nodig om een personage te typeren. Bob Lemmens en tante Mie en haar familie komen helemaal tot leven. Veel diepgang moet je evenwel niet verwachten. Alles of niks is een onderhoudend draaiboek, een misdaadverhaal, waarin de grote held los mag gaan.
Reageer op deze recensie