Personages van vlees en bloed zijn de helden in het boek
De grote scheiding, uit het Engels vertaald door Pauline Onderwater, is het vierde boek van de Amerikaanse Cristina Henríquez. Ze vertelt uitvoerig over de levensloop van een aantal figuren tijdens het uitgraven van het Panamakanaal tussen 1903 en 1914.
'De auteur hanteert een onderhoudende en beeldende taal en stijl; een garantie voor een vlotte leesbeurt.' – recensent Guy
De zestienjarige Ada Bunting heeft Barbados ingeruild voor Panama. Net zoals duizenden anderen wil ze veel geld verdienen door keihard te werken aan de bouw van het nieuwe kanaal. Francisco Aquino is een Panamese visser die helemaal van streek raakt wanneer zijn zoon Omar eveneens gaat graven. Voor deze laatste is dit werk de uitgelezen kans om te ontsnappen aan zijn eenzame bestaan. De Amerikaanse John Oswald is een wetenschapper en vooral een idealist; hij hoopt immers malaria uit te roeien. Zijn leven verandert drastisch als zijn vrouw Marian ernstig ziek wordt. Hij neemt Ada in dienst om voor Marian bij te staan. Het zijn slechts enkele van de vele onbekenden die ergens wel een link hebben met het Panamakanaal.
'Terwijl Omar in de modder stond met zijn pikhouweel in zijn hand, kreeg hij een vreemd gevoel.'
De grote scheiding is een mozaïekroman en een epos, waarin de schrijver niet vanuit een vast vertelperspectief of één enkele hoofdpersoon heeft gewerkt. Hier ontbreekt een overkoepelende verhaallijn, die de talrijke personages en korte terugblikken met elkaar verenigt. Het geheel speelt zich af tegen een historische achtergrond, namelijk deze van de uitgraving van het befaamde kanaal. Henríquez neemt ruimschoots de tijd om haar karakterstudie op een gedetailleerde wijze uit te werken. Hierdoor kent de roman een langzaam verloop, zonder grote uitschieters. Toch slaagt ze erin je geboeid te houden. Ze nodigt uit door te blijven lezen, zodat je uiteindelijk verneemt hoe het afloopt met Ada, Francisco, Omar, John en de andere personages.
Sommige lezers zullen het betreuren dat bitter weinig geschetst wordt over het grootschalige project zelf, de problematiek rond het graven van het Panamakanaal. De klemtoon ligt vooral op de lokale bevolking en de arbeiders die de enorme impact ervan zullen moeten ervaren. Het is evenwel jammer dat het dramatische aspect achter alle persoonlijke gebeurtenissen ietwat achterwege blijft. De auteur hanteert een onderhoudende en beeldende taal en stijl; een garantie voor een vlotte leesbeurt.
Heel wat onderwerpen komen ter sprake zoals verbondenheid, hartzeer, verwachtingen. Tevens confronteert de schrijver je met armoede, ziekte, veerkracht, onmacht en doorzettingsvermogen. Het harde leven van de werkende klasse van toen, in het begin van de twintigste eeuw, komt prima tot uiting. Vaar mee met de boot van de plaatselijke visser Francisco. Hij heeft het erg moeilijk met de buitenlandse bewindvoerders die beslag leggen op een gedeelte van zijn land. Dat Omar, zijn zoon, voor deze vreemde personen aan de slag gaat, kan de eenvoudige man niet begrijpen. Omar van zijn kant levert de paradox, hij droomt ervan eindelijk los te komen van zijn isolement bij vader thuis. De personages, uitgetekend als mensen van vlees en bloed, zijn de helden in het boek, niet de geschiedenis van Panama.
Wil jij ook meer en leuker lezen? Lees dan dit boek voor de Hebban Reading Challenge van 2024!
Vink er bijvoorbeeld de volgende checklistcategorieën mee af: 'Lees een jong boek' en 'Lees een ver boek'. Meedoen kan via Hebban.nl/challenge.
Reageer op deze recensie