Wat, wie, waar, wanneer, waarom en hoe?
De Australische scenarist Christian White focust zich na het verschijnen van In het niets, zijn eersteling, op het schrijven van thrillers. Vooraleer iets te vertellen over de inhoud van zijn tweede spannende boek, De vrouw en de weduwe, vertaald door Fanneke Cnossen, even een niet onbelangrijke waarschuwing. Als je voor het lezen niet wil dat je pret ondermijnd wordt, volg dan het advies van de auteur:
'Er liggen een paar enorme spoilers op de loer, dus als je voor het lezen meteen naar deze "Opmerkingen van de auteur" bent gegaan, ga dan nu terug.'
Op de luchthaven van Melbourne wacht Kate Keddie op haar man John, die terugkeert van een medisch congres in Londen. Hij komt echter niet opdagen; Kate is met stomheid geslagen. Waar blijft haar man toch? Op Belport, een vakantie-eiland voor de Australische kust, is het ’s winters vreselijk stil. Ginds woont Abby met haar gezin. Ook met haar man Ray is er iets helemaal mis. Pas wanneer Kate en Abby elkaar uiteindelijk ontmoeten, komt de bittere waarheid aan het licht.
In wezen moet bovenstaande (ultrakorte) samenvatting volstaan om volop te genieten van De vrouw en de weduwe. Ontbreekt het in het eerste deel aan een stevige portie spanning; in het laatste gedeelte maakt White dit meer dan goed. Twee afzonderlijke verhaallijnen gaan richting het einde harmonieus in elkaar vloeien.
De constante perspectiefwisselingen zijn een onderdeel van een solide constructie. Met een, op het eerste gezicht, eenvoudig lijkend verhaal legt White zijn lezers in de luren. Om zelf overeind te blijven, zijn de hoofdpersonages Kate en Abby bereid om ver te gaan. Heel ver zelfs. Finaal achterhalen ze de geheimen van de mannen John en Ray. Eer het echter zover is, dumpt de schrijver eerst nog een dijk van een – door zijn attente vrouw aangereikte – plottwist op je hoofd. Een geniale vondst is dit zeker; deze wending brengt evenwel menig lezer in een staat van opperste verwarring.
‘Het voelde alsof haar lichaam uit balans was; sommige delen waren verdoofd, andere deden zeer. Haar borst stond strak van de spanning. Ze werd heen en weer geslingerd tussen angst om haar man en woede, tussen de vraag waar hij was en de vraag waar hij was geweest.’
Zijn voornaamste personages tekent Christian White scherp en geloofwaardig uit; in het bijzonder Kate en Abby. In een heldere taal, soms voorzien van wat beeldspraak, beleef je een meeslepende historie. De onderlinge relaties tussen ouders en hun kinderen, alsook familiegeheimen, vormen heel belangrijke thema’s. Ook verdriet en hoe om te gaan met zware dilemma’s zijn onderwerpen waar je niet naast kunt kijken.
'Om redenen die ze pas veel later zou begrijpen, lag Abby het grootste deel van de nacht te woelen en te draaien. Ze werd om de haverklap wakker als een boot op ruwe zee.'
De vrouw en de weduwe is een bevallige psychologische thriller, waarin vijf W’s en één H permanent latent aanwezig zijn: wat, wie, waar, wanneer, waarom en hoe.
Reageer op deze recensie