Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Een klassieker in een tijdloos jasje

Guy Doms 30 november 2015 Hebban Recensent

Kamel Daoud (1970) is journalist voor de Quotidien d’Oran, een belangrijke Franstalige krant in Algerije. Zijn artikelen gaan de wereld rond, van Le Monde tot The New York Times. Daoud won met zijn debuutroman Moussa of de dood van een Arabier de Prix Goncourt 2015. Nadat hij op tv kritiek uitte op de islam, werd hij beschuldigd van afvalligheid en kreeg hij een fatwa tegen zich uitgesproken. Hij woont en werkt in Oran, Algerije.

In deze toch wel erg actuele roman plaatst de Algerijnse schrijver een kritische maar wel originele noot bij De vreemdeling (L’Étranger ) van Albert Camus. Dit meesterwerk uit de Franse literatuur is intussen al meer dan 70 jaar oud. Daoud weet het werk van Camus te waarderen; hij vertelt het klassieke verhaal echter opnieuw, dit keer vanuit een Algerijns perspectief.

“Moussa, Moussa, Moussa… Soms zeg ik die naam een paar keer achter elkaar, zodat hij niet oplost in het alfabet. Ik vind hem belangrijk, en ik wil dat je hem met grote letters opschrijft. Iemand heeft zojuist een naam gekregen, een halve eeuw na zijn dood en zijn geboorte.” Eindelijk heeft de vermoorde Algerijn uit De vreemdeling een naam gekregen en een identiteit. De moordenaar in Camus’ roman heet Meursault, een kolonist geboren in Frankrijk. Het slachtoffer van de zinloze moordpartij op een Algerijns strand wordt gewoonweg ‘de Arabier’ genoemd, zijn naam of identiteit wordt volledig genegeerd.

Haroen vertelt in een lange monoloog hoe hij en zijn familie de rouw en het verdriet ervaren. Hoe hij verder in de schaduw van zijn vermoorde broer moet leven, beïnvloed door zijn moeder die haar overgebleven zoon opzadelt met haar woede, tranen en eindeloos verdriet. Deze bijzonder actuele roman is zowel een eerbetoon aan het adres van Albert Camus als een zuivere aanklacht. De auteur geeft duidelijk aan dat geweld smeekt om nog meer geweld. Verder is Moussa of de dood van een Arabier een verhaal over liefde, wraak en de geschiedenis van Algerije. Daoud doet via zijn protagonist Haroen een smeekbede voor individuele vrijheid. De auteur neemt vaak zinnen en zinsdelen over uit Camus’ De vreemdeling. De ene keer trekt hij Camus aan, dan stoot hij hem even af om hem nadien opnieuw te omarmen.

Deze debuutroman is met uiterste precisie geschreven, elk woord op de juiste plaats, in een duidelijke taal die elke lezer zal kunnen begrijpen.

Om dit boek echter grondig te kunnen begrijpen en interpreteren, zou je bij voorkeur toch eerst De vreemdeling van Albert Camus moeten gaan lezen, of hebben gelezen. Daoud zorgt immers voor een sublieme en gedurfde aanvulling. Een klassieker, niet in een nieuw maar dan wel in een tijdloos jasje gestoken.

1

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Guy Doms

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur