Obscuur en luguber meesterstuk met internationale allure
Bird Street, in Lock Haven in Washington, is de gelukkigste buurt in de Verenigde Staten van Amerika. De bewoners hebben daarginds de wind in de zeilen. Luxe, weelde en dure auto’s beschouwen ze als een doodnormale zaak. Is dit alles evenwel schone schijn? Zeker niet, tot het november wordt. Rond die tijd eisen de Donkerder Dagen de hoofdrol op; de sfeer in Bird Street slaat helemaal om. Hun voorspoed moet wijken voor kleine en grote tegenslagen. Het zijn tevens de jaarlijkse hoogdagen voor De Accountant; hij is de man die de schulden komt vereffenen. Iemand moet zich opofferen om de huidige welstand van de buren veilig te stellen. In november 2022 wil het niet lukken; deze keer is niemand beschikbaar. Barst de bom? Valt het onheil te stoppen? Zal het tij keren in december?
'Zijn boeken vergelijken met die van andere topauteurs heeft weinig of geen nut. Olde Heuvelt schrijft immers zoals … Olde Heuvelt.' – Recensent Guy
'De vlammen lichtten roodgloeiend op, flakkerden tegen Django’s gladde bruine huid en weerkaatsten in zijn ogen, waar ze talloze graaiende handen verteerden. Django speelde de sterren van de hemel, maar had het gevoel al in de hel te zijn beland.'
Het tot nu toe beperkte oeuvre van Thomas Olde Heuvelt (1983) is een excellent voorbeeld van moderne genrevervaging. Hij hanteert een originele mix van spanning, paranormale horror en psychologie. Met November bevestigt de succesrijke schrijver nogmaals dit gegeven. Zijn boeken vergelijken met die van andere topauteurs heeft weinig of geen nut. Olde Heuvelt schrijft immers zoals … Olde Heuvelt.
In het eerste deel, tijdens november 2022, maakt de lezer uitgebreid kennis met de buurt en de vijf gezinnen van Bird Street. De aandacht gaat voornamelijk naar de familie Lewis da Silva; het echtpaar Ralph en Luana, met hun dochter Kaila en zoon Django. Je kruipt bijna volledig onder de huid van deze personages. Het verhaal zelf gaat eerder langzaam van start, doch de onderliggende spanning is reeds duidelijk voelbaar. Deel twee speelt zich grotendeels af in november 2023, waarbij de impact van het vorige jaar nog steeds niet helemaal is weggeëbd. Olde Heuvelt zet de belangrijkste personen op een schitterende wijze neer en hij diept deze eveneens grondig uit. Ook past hij opvallend zijn stijl en taal aan de omstandigheden aan; zo gebruikt hij bijvoorbeeld hedendaagse (Engelse) woorden in situaties waarin vooral jeugdige figuren voorkomen.
'Ik wil je wat geven, had De Accountant gezegd. De wil om te leven. Maar hou het goed bij je. Het is alleen van jou.'
De roman, om hem met opzet niet onder te brengen in één enkel genre, is een lieve lust voor het lezersoog. Het geheel boeit en intrigeert van begin tot eind; het boek valt op geen enkel moment compleet stil. Het is bijna vanzelfsprekend hier dat een flinke portie horror niet mag ontbreken. Kundig werkt de auteur toe naar een indrukwekkende apotheose. Verder imponeert hij door het uitwerken van eigentijdse en krachtige thema’s zoals zelfmoordneigingen, euthanasie en sociale druk. Je moet constant bij de les blijven; in ieder geval vergen de frequente perspectiefwisselingen en sprongen in de tijd je volledige aandacht. November is een obscuur en luguber meesterstuk met internationale allure.
Reageer op deze recensie