Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Een complex hedendaags sprookje

Guy Doms 22 oktober 2015 Hebban Recensent

Bescheiden is de in Bombay (het huidige Mumbai) geboren Brits-Indische auteur Salman Rushdie (1947) zeer zeker niet. Zijn roman Twee jaar, acht maanden en achtentwintig nachten  is hiervan een treffend voorbeeld. Reken maar even door: je krijgt ‘duizend-en-een-nachten’ als resultaat… de titel van de magische sprookjes die nog steeds behoren tot de top van de wereldliteratuur. Rushdie schrikt er niet voor terug om zich te meten met de meest invloedrijke auteurs en filosofen die we ooit hebben gekend. Hij pronkt maar al te graag met zijn uitgebreide algemene kennis en wijsheid.

“In die dagen, de dagen der vreemdheden en de Oorlog der Werelden die volgde, was de president van de Verenigde Staten een ongebruikelijk intelligente man, welbespraakt, wijs, subtiel, gematigd in woord en daad, een goede danser (zij het niet zo goed als zijn vrouw), niet snel kwaad te krijgen, wel snel met een glimlach, een religieuze man die zichzelf ook als een rationeel handelende man zag, knap (wel een beetje flaporen), op zijn gemak in zijn lichaam als een herboren Sinatra (maar niet echt een crooner), en kleurenblind.”

Salman Rushdie leeft zich volledig uit en geniet van zijn vertellingen die voorzien zijn van een flinke dosis humor en verbeelding. De soms erg lange en gecompliceerde zinnen moet je als lezer dan maar tolereren.

Dit verhaal speelt zich af in de nabije toekomst. Het begint evenwel in de twaalfde eeuw als een djinn-prinses samen met een aardse man vele afstammelingen krijgt. Djinns zijn schepsels, gemaakt van rookloos vuur. De prinses is afkomstig uit een parallelle wereld en keert later terug naar onze aarde. New York wordt door een zware storm getroffen, een hovenier stelt vast dat hij met zijn voeten de grond niet meer kan raken. Een schrijver van strips ontwaakt in zijn slaapkamer en ziet een mysterieus wezen dat lijkt op een eigen creatie. Een ravissante verleidster van rijke mannen wordt verzocht om bovenaardse krachten te gaan bestrijden. Zonder het zelf te beseffen, stammen deze personages af van de jinns, wezens die leven in Peristan, in die parallelle wereld. Ze worden van onze eigen wereld gescheiden door een ijle sluier. Vanaf het moment dat de scheidslijn tussen deze twee leefwerelden wordt doorbroken, zullen de kinderen van de jinns een voorname rol gaan spelen in een belangrijke oorlog.

In deze roman legt de auteur de zwakke kanten van de mensheid bloot; hij ontziet niemand en geeft iedereen een flinke veeg uit de pan. Zowel katholieken als moslims, andere religies en atheïsten krijgen het hard te verduren. Rushdie legt de vinger op de wonde als hij verhaalt over de strijd tussen Oost en West. Hij gaat geen enkel gevoelig onderwerp uit de weg, hij beklemtoont in dit boek nogmaals zijn belangstelling voor erotiek als thema. Het verhaal zelf is een originele mix van fantasy en filosofie, in een grillig sprookje gegoten. Magisch realisme is eveneens een codewoord.

Het allereerste personage heet Ibn Rushd, een filosoof. Zijn achternaam klinkt wel erg bekend in de oren, niet? Tientallen personages maken nadien hun opwachting; de schrijver betreedt een aantal zijpaden en wijkt weleens stevig af van zijn koers. Je krijgt de indruk dat het verhaal ontspoort als het zelfs chaotisch dreigt te worden. Toch bevat dit boek een grappig en interessant verhaal, met scherpe commentaren op het hedendaagse leven en de maatschappij. Salman Rushdie is een rasechte entertainer, hij plaatst zichzelf echter te vaak in het middelpunt van de belangstelling.

Twee jaar, acht maanden en achtentwintig nachten  is een verwarrend verhaal dat enorm veel energie van de lezers vereist. Daartegenover staat de uitstekende kwaliteit van het Rushdie-proza in deze intrigerende roman, die echter leidt naar een langgerekt en complex hedendaags sprookje.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Guy Doms

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur