Sfeervol en vermakelijk Scandinavisch moordmysterie

Guy Doms 10 december 2021 Hebban Recensent

Zwart zout is het tweede deel van een stevig Scandinavisch getinte misdaadserie. De 'Tuva'-reeks is evenwel geschreven door de Britse Will Dean, die met zijn gezin is uitgeweken naar Zweden. Ginds leeft hij in een houten boswoning, ver weg van alle drukte. Momenteel zijn er reeds vier thrillers met hoofdpersonage Tuva Moodyson verschenen in het Engels.

Tuva is een dove verslaggever; ze woont en werkt reeds drieënhalf jaar in het fictieve Zweedse stadje Gavrik. Weldra ruilt deze zesentwintigjarige haar huidige baan in voor een beter betaalde activiteit. Ze gaat aan de slag bij een tweewekelijks blad in de buurt van het meer zuidelijk gelegen Malmö. Vooraleer de lokale krant Gavrik Posten in de steek te laten, wil ze eerst nog een publiekelijke zelfmoord en een moord helpen oplossen. De gemeenschappelijke plek van de dramatische gebeurtenissen is de Grimberg Drop-fabriek. Samen met de plaatselijke politie gaat ze op onderzoek uit, waarbij Tuva in aanraking komt met drie vrouwelijke generaties van een geheimzinnige familie. Tegelijkertijd krijgt ze van schrijver David Holmqvist het verzoek vertrouwelijke informatie in te winnen over de bloedverwanten Grimberg. Hij schrijft immers over hen een boek. Wie ontmaskert de meedogenloze moordenaar?

‘Blauwe lichten voor me. Alsjeblieft, niet nog meer Veerman-slachtoffers. Geen zoute zwarte drop­ogen. Geen bloed meer.’

Het boek, vertaald door Catalien en Willem van Paassen, is leesbaar als een losstaand verhaal. Toch is het evenwel aanbevolen vooraf De jacht, het eerste deel, te hebben gelezen. Op die manier weet je vlotter de talrijke terugkerende personages te plaatsen. Tevens verzamel je hierdoor nuttige voorkennis uit het recente verleden. De aanhef van Zwart zout is volkomen veelbelovend; die staat bol van de spanning. Voor de ogen van Tuva springt Gustav Grimberg van een hoge schoorsteen van zijn dropfabriek. Een zelfmoord, of niet? Kort nadien valt er een opnieuw een slachtoffer te betreuren; hij is vermoord. Tijdens het verdere verloop valt de spanningslijn te vaak weg.

Jammer dat de snelheid van het onderzoek door de politie en Tuva aan de trage kant blijft. Halfweg neigt het geheel naar saaiheid. Gelukkig maken de laatste hoofdstukken met de apotheose veel goed. Dit keer krijgt Tuva Moodyson wel een grondige uitdieping; als de ik-verteller laat ze nu in haar ziel kijken. Dikwijls ligt de klemtoon op de emoties die ze ondervindt. De karakters van haar maatje Tammy alsook dat van David Holmqvist, griezel Viggo Svensson en andere bekende gezichten uit De jacht, krijgen meer kleur. Het betekent alleszins een grote stap in de goede richting.

‘Ik kijk op mijn telefoon en de hashtags GavrikKiller en Veerman en Dropmoord beginnen trending te worden.’

Dean weet zich comfortabel onder de huid te nestelen van zijn gehoorgestoorde vrouwelijke protagonist. Ook geeft hij op sublieme wijze de atmosfeer weer in het plaatsje Gavrik tijdens een gure winter. De vrieskoude met ijs en sneeuw voel je tot in je botten. Zijn nuchtere en toegankelijke schrijfstijl zal menig fan bekoren. De auteur vervalt soms in irriterende herhalingen. Zo komen bijvoorbeeld Tuva’s gehoorapparaten te pas en te onpas ter sprake. Het misdaadverhaal ontwikkelt zich in chronologische volgorde; er is geen sprake van ingewikkelde toestanden. Deze misdaadroman bestaat uit een sfeervol en vermakelijk Scandinavisch moordmysterie, waarin opmerkelijke karakters op een vakkundige wijze zijn uitgewerkt.

Meer recensies van Guy Doms