De sage van Siliah: Gelijkgeborene

Hamster01212 18 juni 2024
De sage van Siliah neemt je mee naar het ontstaan van de Negen Verenigde Rijken. Een tijd waarin dorpen vechten voor hun bestaan, stadhouders met harde hand regeren en ambachtslieden op klaarlichte dag verdwijnen. Na de ontvoering van haar ouders weet Siliah Bertrands een Otheaanse luitenant te overtuigen haar als kleermaakster mee te nemen op reddingsmissie. Samen met haar gelijkgeboren broer Lionèl begint ze aan een reis die de geschiedenis van het rijk zal gaan bepalen.

‘Gelijkgeborene’ speelt zich 342 zomers voor de Sage van Aya af en beschrijft de opkomst van aartsvader Arsya. Vergezeld door dappere wachters, berekende stropers en uitbundige troubadours beseft Siliah dat slechts één een naderende oorlog tussen stropers en stadhouders kan voorkomen: de alom gevreesde zwaardvechter van Amarénia.

Het verhaal is vlot geschreven en bevat duidelijke omschrijvingen van de omgeving zodat je alles goed kan voorstellen tijdens het lezen. Er wordt geen ingewikkelde woordenschat gebruikt waardoor je je kan focussen op het verhaal. Want dit is wel nodig. Er zijn zeer veel personages en ik kon ze niet allemaal uit elkaar houden. Sommige stukken wist ik gewoon niet over wie het ging. Nadat ik het boek uit had, zag ik dat er achteraan een lijst van personages stond. Als ik deze eerder had gezien, zou het verhaal waarschijnlijk wat duidelijker zijn geweest. Het zou voor de lezer duidelijker zijn als er vooraan in het boek een verwijzing naar deze lijst zou staan, zodat je deze zeker op tijd kan gebruiken.

Op het einde van elk hoofdstuk en tussen sommige alinea’s staat een QR code. Deze verwijst elke keer naar een ander liedje dat bij het verhaal past. Dit kan helpen om meer in de sfeer van een verhaal te komen, maar persoonlijk wil ik een boek gewoon kunnen lezen en niet tussendoor m’n gsm gebruiken dus ik heb geen gebruik gemaakt van deze QR codes. Maar ik kan me voorstellen dat dit voor anderen dan wel een grote meerwaarde is.

Verder bevat dit boek genoeg spannende gebeurtenissen zodat je zeker verder wilt lezen. Dit bouwt op tot het spannende einde, waardoor je benieuwd bent naar het vervolg.

Gelijkgeborene is het eerste spannende boek in een duologie. Het is geschreven in een fijne schrijfstijl, maar toch is het een boek waar je je aandacht bij moet houden.

Meer recensies van Hamster01212