Relatieperikelen

Hannie 30 augustus 2024
Aan de man is het tweede deel van de serie De verhalenfabriek. In het eerste deel hebben we kennisgemaakt met eigenaar Evelien van uitgeverij De verhalenfabriek, maar ook met marketingtijger Elles en redacteur Juul. Madelief, de stagiaire is ook weer van de partij en haar onhandige optreden zorgt weer voor de nodige hilariteit. In het eerste deel was het even inkomen, in het tweede deel ontmoeten we hen opnieuw en komen er verder niet heel veel nieuwe personages bij, zodat dit deel veel beter landt.

Alle drie de collega’s hebben problemen met hun relatie. Frank van Evelien krijgt promotie, maar moet daarvoor wel naar Vancouver in Canada verhuizen. Evelien zou met hem mee kunnen gaan, maar dan zou ze de uitgeverij moeten loslaten en dat is voor haar geen optie. Tussen Elles en haar vriendin botert het niet al te best en dat zorgt voor de nodige reuring. Juul heeft na diverse mislukte pogingen om te daten besloten, single te blijven. Maar dan komt Elles met een laatste voorstel. Is Lodewijk echt de prins op het witte paard?

En natuurlijk speelt er achter de schermen van de uitgeverij weer het nodige dat voor problemen zorgt. In het eerste deel zorgde Madelief al voor de nodige hilariteit en eigenlijk is dat in dit deel niet veel minder. Als ze een boekpresentatie organiseert en geen vergunning aanvraagt, krijgt de uitgeverij een fikse boete. Ook het boek Tussen zes planken zorgt weer voor de nodige opschudding. Wel krijgt Evelien voor dat boek al diverse aanvragen voor een vertaling van het boek.

Omdat de personages al bekend zijn, zit je meteen weer in het verhaal. Je leeft mee met de wederwaardigheden van de vrouwen en huisvriend Jacques met zijn hondje. De schrijfstijl van Juul is beeldend en vlot. De situaties zijn herkenbaar, hilarisch en soms over de top. Maar de humor die ze gebruikt, is vermakelijk en houdt het verhaal luchtig. Aan de man leest heerlijk weg en zorgt voor een aangename leeservaring. De cliffhangers die de auteur gebruikt aan het eind van de meeste hoofdstukken zorgen ervoor de aandacht vast te houden. Maar de cliffhanger aan het eind spant de kroon. Gelukkig is deel drie ook al uit, zodat je meteen verder kunt.

De opbouw van de delen is steeds hetzelfde. Het verhaal is geschreven vanuit Evelien, Elles en Juul. Boven ieder hoofdstuk staat de naam van het desbetreffende personage met een kleine afbeelding van hen. Die perspectiefwisseling zorgt voor veel afwisseling en een prettig leesbaar verhaal.

Aan de man heeft als belangrijkste thema: kiezen voor jezelf. Het is weer een kort verhaal met de nodige humor, veel liefde, maar ook verdriet en onbegrip. Nergens wordt het om die reden zwaar, het blijft luchtig, mede door de stuntelige stagiaire, die voor de nodige opschudding zorgt en ook weer een positieve draai geeft aan het gevolg van haar ondoordachte daden.

Geniet van dit tweede deel, maar niet zonder het eerste deel gelezen te hebben, omdat je anders veel informatie mist. En dan op naar deel drie: In de prijzen.

Meer recensies lezen? Neem een kijkje op indeboekenkast.com.

Meer recensies van Hannie