Weer een boek dat het lezen waard is

Hannie 17 augustus 2024
De moeite waard is het tweede deel in de serie Diagnose: Liefde. In dit deel staat de vriendin van Rosie uit deel 1, Nour, centraal. Zijdelings hebben we al kennisgemaakt met haar in het vorige boek, maar nu volgen we haar wederwaardigheden van dichtbij. Ze staat op een keerpunt in haar leven. De baan als gynaecoloog in het ziekenhuis met als specialisatie verloskunde valt haar te zwaar en ze kan er te weinig haar passie in kwijt. Daarom besluit ze het roer om te gooien en haar droom, een holistisch geboortecentrum, te realiseren.

Ze gaat op zoek naar de perfecte locatie en als ze die gevonden heeft, blijkt dat de verhuurder haar niet accepteert, het geheel doet te alternatief aan. Als ze gaat posten bij het gebouw om de eigenaar persoonlijk te spreken, ziet ze de beste vriend van haar broer naar buiten komen met de sleutels in zijn hand. Ze spreekt hem aan, het gebouw blijkt eigendom van zijn vader te zijn. Om Nour een kans te laten maken, stelt hij voor een neprelatie aan te gaan en haar zo te introduceren bij zijn vader. Dat zorgt natuurlijk voor de nodige verwikkelingen, maar ze blijkt inderdaad het gebouw nu te mogen huren.

Net zoals in het eerste deel over Rosie en Benjamin is ook hier de schrijfstijl van Madelon van Tilborg prettig en fijn. Het verhaal staat bol van de humor, maar ook de diepere emoties worden niet geschuwd. Natuurlijk is van het begin af aan duidelijk dat Nour zich aangetrokken voelt tot Oliver, de blonde Viking, maar de spanning hieromtrent wordt heel goed en origineel opgebouwd. Daardoor krijgt het boek de nodige diepgang, ook Olivier kampt met problemen uit het verleden.

De personages zijn sterk neergezet, hun karakters zijn goed uitgewerkt. Het is heel prettig dat ook Rosie en Benjamin weer terugkomen in dit deel. Jonah, de vriend van beide vrouwen, speelt hier een kleine rol, maar in het derde deel wordt zijn persoon centraal gesteld. Hopelijk komt Een poging waard er snel achteraan, want de auteur is zeker in staat je van de personages te laten houden, zodat je heel graag wilt weten hoe het hun verder vergaat.

De moeite waard is het lezen meer dan waard door het originele onderwerp, de fijne uitwerking, de diepgang en de goed uitgewerkte spanningsboog. Vol verlangen kijk ik uit naar dat derde deel waarin Jonah de hoofdrol speelt en de andere personages ook zeker kort terug zullen keren.

Meer recensies zijn te lezen op indeboekenkast.com.

Meer recensies van Hannie