Tweede deel rond Jakob Weber

Hannie 14 juli 2024
Na Iselin was bijna thuis gaat deze serie verder met De nacht reist alleen. Jakob Weber, politie-inspecteur in het Noorse Bodø, een plaats ten noorden van de poolcirkel , werkt samen met zijn collega Noora Yun Sande aan een nieuwe zaak. Tuva Mjelde gaat samen met twee vriendinnen zwemmen in het zeewater van Kjerringøy. Een van hen komt vast te zitten, ze weet met hulp los te komen, maar tegelijkertijd komt er een lijk mee naar boven. Het blijkt behoorlijk toegetakeld te zijn, zodat de politie een onderzoek start. Dan worden er meerdere lijken gevonden, maar de vraag is of deze zaken verband houden met elkaar of dat ze apart bekeken moeten worden.

Een spannende zoektocht volgt. We komen meerdere bekenden tegen uit het eerste deel. Daarom verdient het aanbeveling te starten met Iselin was bijna thuis, zeker omdat er nogal veel namen in voorkomen. Die zaak uit het eerste deel was destijds niet helemaal opgelost en regelmatig wordt eraan gerefereerd. Ook is het prettig al kennis gemaakt te hebben met het politieteam. Alle leden ervan spelen een belangrijke rol, ook hun privéleven komt voorbij. We komen steeds iets meer te weten over hen, maar aan het eind van het boek zijn er nog voldoende vragen onbeantwoord. Er is aangekondigd dat deze serie uit tien delen zal gaan bestaan, dus er is nog mogelijkheid genoeg om van alles te weten te komen over hen.

De hoofdstukken zijn vanuit een alwetende verteller geschreven en iedere keer wisselt het perspectief. Zo ontstaat er een brede kijk op deze complexe zaak, waarbij op het eind de tijd gaat dringen. Zo wordt de spanning behoorlijk opgedreven en dat zorgt ervoor dat je door wilt met lezen, wat nog versterkt wordt door kleine cliffhangers aan het eind van een hoofdstuk. Helemaal op het eind blijf je ook zitten met een paar onopgeloste zaken. Hopelijk laat deel drie niet al te lang op zich wachten.

De schrijfstijl van Karlsson is vlot en levendig. Zijn beschrijvingen van het leven boven de noordpoolcirkel zijn beeldend. Er komt veel actie voor in De nacht reist alleen en behoorlijk wat lugubere situaties. De gedachtegangen van sommige personages zijn met recht duister te noemen. De auteur schroomt niet deze ijzingwekkende gebeurtenissen heel filmisch te beschrijven. Regelmatig zit je op het puntje van de stoel om te weten hoe het verhaal verdergaat.

De nacht reist alleen is een knap geconstrueerd verhaal met veel wisselende perspectieven en veel verschillende personages. Ik raad je echt aan, hoewel De nacht reist alleen als een losstaand boek gelezen kan worden, met het eerste deel te beginnen. Je kent de namen van de personages, de omgeving, wat er zich heeft afgespeeld en wat er met Iselin aan de hand was. Dat maakt het prettiger om je helemaal te kunnen verdiepen in het tweede deel en de draad meteen weer op te pakken. Omdat dit deel eindigt met nog steeds de nodige vragen, kijk ik reikhalzend uit naar het volgende deel.

Meer recensies lezen? Neem een kijkje op indeboekenkast.com.

Meer recensies van Hannie