Daverende afsluiter

Hannie 09 september 2024
In de Bergmankronieken is De schuld het achtste en laatste deel. Michael Hjorth en Hans Rosenfeldt hebben samen deze achtdelige serie geschreven rond het personage Sebastiaan Bergman. In de eerste paar delen wordt hij neergezet als een eigenzinnige forensisch psycholoog. Hoe verder je vordert in deze reeks, hoe meer menselijke trekjes hij laat zien. Bovendien heeft er zich in zijn leven ook de nodige dramatiek afgespeeld, waardoor je, ondanks de onsympathieke trekken van deze man, toch een zwak voor hem voelt. En ondanks deze negatieve kant van hem, is hij in geniaal in zijn vak als crimineel profiler.

De spanning is vanaf het begin van het boek meteen weer aanwezig en allerlei oude bekenden komen opnieuw langs. Het lichaam van een vermoorde vrouw wordt gevonden in een varkensstal en erbij staat met rode verf een verwijzing naar Sebastiaan Bergman geschreven. Hoewel het politieteam niet van plan was om Bergman opnieuw toe te laten, is het duidelijk dat hij wel de centrale figuur is waar de moord om draait. Dat feit wordt nog versterkt als er meerdere slachtoffers worden gevonden, telkens met een verwijzing naar Bergman.

Naast deze misdaad die in het begin geen enkel aanknopingspunt geeft, spelen heel veel oude persoonlijke zaken weer mee. Daarom is het zeker aan te raden om deze serie vanaf het begin te lezen. Hoewel er telkens even heel subtiel wordt verwezen naar het verleden, kom je zoveel beter in deze ingenieuze verwikkelingen te zitten om het leven van Sebastiaan Bergman en anderen uit het team goed te begrijpen, als je start met het eerste deel Wat verborgen is.

Het schrijversduo heeft zichzelf overtroffen met De schuld. Alle verhaallijnen, ook die uit eerdere delen, worden op een geloofwaardige en ingenieuze manier met elkaar verweven. Door de korte hoofdstukken en de vele perspectiefwisselingen is het onmogelijk het boek weg te leggen. De verrassende plotwendingen doen de rest, je blijft lezen. De schrijfstijl is prettig, vlot en beeldend. En daarvan was al sprake bij het begin van deze serie.

De schuld is een dikke, vette aanrader, maar ik zou je adviseren om echt de hele serie te lezen om precies te begrijpen hoe Sebastiaan Bergman is geworden wie hij is en hoe in dit laatste deel alle puzzelstukjes op hun plaats vallen. Ook al is dit het laatste deel, toch hoop ik dat de auteurs het opnieuw op kunnen brengen zo’n originele serie samen te gaan schrijven. Aan originaliteit en prachtige spannende plots ontbreekt het hun zeker niet. De Bergmankronieken: een verslavende serie met De schuld als een absolute apotheose.

Meer recensies zijn te lezen op indeboekenkast.com.

Meer recensies van Hannie