Psychiatrische stoornissen beschreven door een ervaringsdeskundige

Hannie 05 oktober 2024
Willemien heeft een aantal jaren doorgebracht in een psychiatrisch ziekenhuis. Ze was opgenomen met een schizo-affectieve stoornis. Door het gebruik van de juiste medicatie en de steun van haar vriend Paul krabbelt ze weer overeind. Ze voelt zich schuldig naar haar kinderen Els en Jan, voor wie ze er niet kon zijn gedurende lange tijd. Na haar opname woont ze in haar eigen huisje, het contact met haar partner en de kinderen is goed.

Maar dan blijkt haar broer Alexander in een burnout te zijn geraakt. Tevens vertoont haar zoon Jan vreemd gedrag, hij toont een enorme angst voor aanslagen. Beide personen liggen haar na aan het hart en met alle energie die ze in zich heeft, probeert ze hen bij te staan en te helpen. Door haar eigen ervaring met de psychiatrie heeft ze een goed inzicht in het verloop van de stoornis.

Ervaren helpers, onder wie we ook Paul en Els kunnen rekenen, kunnen een grote bijdrage leveren aan het herstel van hun ziekte. Ze kennen de juiste weg, weten waarover gesproken wordt bij een nieuw aangeboden medicijn en wat kan leiden tot herstel. De lezer krijgt op deze manier ook een inkijkje in de wereld van de psychiatrie, zoals het er een aantal jaren geleden daar aan toe ging en nu tijdens dit verhaal. Er is veel ten goede veranderd.

Ervaren helpers vertelt een aangrijpend verhaal, waarin de begrippen depressie, schizofrenie en burnout goed uitgelegd worden. Door middel van flashbacks naar haar eigen opname krijgen we een kijkje achter de schermen van een psychiatrische kliniek. We lezen hoe ingrijpend de maatregelen daar waren en wat de negatieve uitwerking ervan was. Hoe stigmatiserend het oordeel van anderen was na een suïcidepoging en hoe weinig begrip er was voor de wanhoop van de patient zelf. Door deze ervaringen is ze in staat haar eigen zoon Jan en haar broer Alexander goed te begeleiden op hun weg naar herstel.

Het boek intrigeert door de inhoud. De stijl van schrijven doet wat hoekig aan, omdat de zinsbouw van meerdere zinnen na elkaar hetzelfde is. Er zijn soms zinnen achter elkaar die hetzelfde beginnen, dat haalt het vloeiende verloop uit het geheel. Het verhaal zelf leest wel vlot, de inhoud spreekt aan en de wereld van de psychiatrie wordt een klein beetje blootgelegd. Fijn omdat de sfeer die er om psychiatrische patiënten hangt, vaak schimmig en onbegrepen is.

Ervaren helpers is een boek voor iedereen die meer over de beschreven stoornissen wil weten, maar ook voor verpleegkundigen die door het lezen van dit verhaal een beter begrip kunnen krijgen van de innerlijke wereld van psychiatrische patiënten.

Meer recensies lezen? Neem een kijkje op indeboekenkast.com.

Meer recensies van Hannie