Opgepakt voor een moord die niet gepleegd is!

Hannie 25 juli 2023
Bella Mackie (1987) is journalist voor The Gardian, Vice, Vogue en GQ. Hoe vermoord ik mijn familie? is haar fictiedebuut. In het Verenigd Koninkrijk staat het boek bekend als bestseller. Iets wat veelbelovend aandoet.

De 28-jarige Grace Bernard heeft zes moorden gepleegd en zit in de gevangenis voor een moord waarvoor zij niet verantwoordelijk is. Ze vecht vanuit haar detentie voor een hoger beroep met als doel: vrijspraak. In de cel die ze deelt met haar medegevangene Kelly, schrijft ze op wat haar tot het moorden heeft aangezet en waarom ze onschuldig is voor de moord waarvoor ze daar zit.

Haar jeugd brengt ze door met haar moeder, haar vader is onbekend. Tot ze erachter komt dat haar biologische vader een steenrijke zakenman is die niets van haar en haar moeder wil weten. Als haar moeder, mede door haar harde werken om geld te verdienen, op jonge leeftijd overlijdt, neemt Grace zich voor wraak te nemen op de familie waartoe haar vader behoort. Minutieus treft ze haar voorbereidingen en ze laat alle moorden op een ongeluk lijken. Als ze in de gevangenis belandt voor een andere moord die ze niet gepleegd heeft, is ze vast van plan ooit opheldering te verschaffen door haar levensverhaal op te tekenen.

Hoe vermoord ik mijn familie? is een originele thriller met een uniek onderwerp. Het perspectief is dat van Grace en bijzonder is dat ze hier en daar in het boek de lezer rechtstreeks toespreekt. De schrijfstijl doet nuchter aan, veel emoties komen er niet naar voren. Wel leest het boek gemakkelijk en prettig. Het verhaal zit vol met humor, dat in sommige fragmenten neigt naar cynisme.

Helaas is het boek voor een thriller niet erg spannend. Nergens is er sprake van dreiging, je wordt niet meegezogen in alle voorbereidingen en gebeurtenissen waarin de moorden worden gepleegd. Het lijkt alsof je vanaf een afstand het gebeuren meebeleeft. Soms is er sprake van zoveel uitweidingen dat het verhaal langdradig wordt. Je zou de auteur aan willen zetten om tot actie over te gaan.

Het boek kabbelt voort, maar dat zorgt er wel voor dat je wilt weten hoe dit af gaat lopen. En dan word je op het eind geconfronteerd met een geniale wending, die verrassend en onvoorspelbaar is. Op die manier is de schrijfster er toch in geslaagd met Hoe vermoord ik mijn familie? een fascinerend en origineel verhaal te schrijven, dat door de ingenieuze plot zeer lezenswaardig is!

Meer recensies lezen? Neem een kijkje op indeboekenkast.com.

Meer recensies van Hannie