Een redelijk radicaal verhaal

Hannie 03 december 2023
Jantijn Anema studeerde filosofie en rechten en Hannah Prins studeerde ook rechten. Beiden hebben ze een voorliefde voor de rechten van de natuur, al hebben ze allebei wel een verschillende focus. Wat verbindt, is de dreiging die ze voelen van het veranderende klimaat. Dit boek is tot stand gekomen door hun samenwerking en hun stellige overtuiging dat als we nog een leefbare toekomst willen hebben, er drastische veranderingen moeten plaatsvinden.

In het eerste gedeelte van het boek leggen ze uit wat er aan de hand is met ons klimaat en dat het geen vijf voor twaalf meer is. We moeten haast maken om nog een leefbare toekomst voor ons te hebben liggen. Als de gemiddelde temperatuur met meer dan 1,5 graad stijgt, is dat een onomkeerbare situatie geworden. Dit standpunt onderbouwen ze met allerlei uitspraken en citaten. Achterin het boek staat een uitgebreide lijst met noten, waaruit blijkt dat hun standpunten wel degelijk gegrond zijn.

Daarna volgen er mogelijke oplossingen die ingezet kunnen worden om de klimaatcrisis te stoppen. Er zijn radicale maatregelen nodig. Ze signaleren precies wat de knelpunten zijn en waar de grootste winst zal liggen. Hoewel het fijn zou zijn als de politiek hierachter zou staan, kan iedereen persoonlijk toch zijn steentje bijdragen. Ook daarvoor bieden ze de nodige handvatten.

De auteurs hebben Je bent jong en je wil wat toekomst in korte tijd geschreven en toch is er sprake van een goed gedocumenteerd verhaal. Daaruit blijkt dat hun interesse al veel langer gewekt was voor deze problematiek. Het laatste hoofdstuk geeft voor iedereen mogelijkheden om mee te werken aan een beter klimaat. Als eerste geven ze aan dat het recht van demonstratie helpt om anderen wakker te schudden. Zelf zijn ze fanatiek betrokken geweest bij de demonstraties op de A12 van Extinction Rebellion en zoals ze aangeven, zijn er bij iedere demonstratie meer deelnemers op komen dagen. En dat geeft hun hoop!

Omdat het boek volstaat met citaten, ook in het Engels, is het geen boek dat je op een regenachtige dag even uitleest. Het is zaak om de aandacht erbij te houden. Maar al lezende voel je de gedrevenheid waarmee de auteurs hun boodschap brengen en word je daarin meegenomen. De vraag is alleen of Je bent jong en je wil wat toekomst een groot publiek bereikt. De klimaatcrisis kan gestopt worden, maar dan is het noodzakelijk dat iedereen zijn steentje bijdraagt. Hopelijk is dit boek een wake up call om de nodige gedragsveranderingen in gang te zetten.

Meer recensies lezen? Neem een kijkje op indeboekenkast.com.

Meer recensies van Hannie